nieuws

Plannen voor haven Rijswijk nog slechts praatstuk

bouwbreed

Het havengebied is een saai bedrijventerrein met een betoncentrale, een opslagplaats van de gemeente, een vuilstortplaats van reinigingsbedrijf Avalex en een werkplaats van Mercedes Benz. Haal die weg en er is plaats voor dure huizen, een nieuwe gemeentewerf en luxe kantoren. Als de plannen doorgaan kan het Rijswijkse havengebied uitgroeien tot een van de aantrekkelijkste […]

Het havengebied is een saai bedrijventerrein met een betoncentrale, een opslagplaats van de gemeente, een vuilstortplaats van reinigingsbedrijf Avalex en een werkplaats van Mercedes Benz. Haal die weg en er is plaats voor dure huizen, een nieuwe gemeentewerf en luxe kantoren.

Als de plannen doorgaan kan het Rijswijkse havengebied uitgroeien tot een van de aantrekkelijkste woon­werkwijken van Nederland. Goed bereikbaar met het openbaar vervoer, vlak bij de A13 en op fietsafstand van de binnensteden van Delft en Den Haag. En voor wie zijn boodschappen liever dichter bij huis doet, is winkelcentrum de Bogaard in de buurt.

Het terrein nabij de havenarmen, waar gemeentewerf en reinigingsbedrijf zijn gevestigd, leent zich uitstekend voor woningbouw, vindt wethouder Vermeer. Verderop is ruimte voor bedrijfspanden. In hoogte oplopend om het uitzicht van de bewoners niet te bederven.

“Het is nog maar een praatstuk”, relativeert de wethouder, terwijl hij het stedenbouwkundig ontwerp voor de locatie openvouwt. “Mogelijkheden genoeg, maar er is nog veel onzeker.”

Dat geldt bijvoorbeeld voor het plan om op het terrein van de gemeentewerf en het reinigingsbedrijf luxe huizen te bouwen. Na grondsanering is er plaats voor 67 woningen, waarvan 23 herenhuizen. De overige panden zijn wat kleiner, maar nog altijd aantrekkelijk genoeg voor de hogere inkomens.

“De nieuwe huizen sluiten precies aan bij de bebouwing aan de Populierlaan”, zegt Vermeer. Zijn vinger rust op de schets van een voorgevel. “In het ontwerp dat er nu ligt, zijn de huizen in de stijl van de jaren dertig. Ze liggen met hun rug naar het water. Daar zouden we dus heel goed een recreatiehaventje kunnen maken.”

De schets mag nog niet worden gepubliceerd, eerst moet het plan worden besproken met wijkbewoners en moet de gemeenteraad zijn fiat geven.

Onzekerheid kenmerkt ook de rest van de plannen voor het Rijswijkse havengebied. Een groenstrook tegenover een van de havenarmen leent zich goed voor sociale woningbouw. Maar of die er komt is net zo onzeker als het lot van het nabijgelegen Havenkwartier, een woonwijk uit de jaren vijftig. “Die huizen voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Weliswaar zijn ze in de ogen van de bewoners meestal nog goed genoeg, maar niettemin verwacht ik dat ze binnen een jaar of acht weg gaan. Dan kan ook dat deel van het havengebied worden aangepakt.” Wat dat precies inhoudt is nog onduidelijk.

Kantoorkolos

Verder gevorderd zijn de plannen om enkele honderden meters verwijderd van de gemeentewerf een kantoorkolos van 140 meter hoog te bouwen. Inclusief ondergrondse parkeergarage met plaats voor zeshonderd auto�s.

Het is de bedoeling dat de bouw in 2004 begint en dat het in de zomer van 2006 wordt opgeleverd. “Ondanks de economische crisis zijn voldoende bedrijven geïnteresseerd in dat gebouw. Ik verwacht beslist geen leegstand.” Daar staat tegenover dat de grond nog geen eigendom is van de gemeente en dat de gemeenteraad nog niet definitief �ja� heeft gezegd tegen het bouwplan.

De meest onzekere factor wat betreft de herontwikkeling van het havengebied is de betonmortelfabriek die op de landtong van de haven is gevestigd. De fabriek moet eigenlijk worden verplaatst, maar waarheen? “Momenteel hebben we voor dat probleem geen oplossing. De gemeente Den Haag heeft iets vergelijkbaars met een betoncentrale in de Binckhorst. Misschien kunnen we samen tot een oplossing komen. Ik hoop het,”, zegt Vermeer, “want als we het gebied echt goed willen herstructureren, dan moeten we die fabriek verplaatsen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels