nieuws

Britten bezuinigen fors op spoorwerken

bouwbreed

Weliswaar blijft er nog altijd 35 miljard te besteden, maar toch wordt 17 procent van de verwachte investeringen geschrapt. Maar dat is niet het hele verhaal. In juni kwam Network Rail ook al met bezuinigingen, toen bijna 8 miljard. Het spoorbedrijf rekent zelf uit dat de vijfjarenbegroting nu met een goede 30 procent is teruggebracht. […]

Weliswaar blijft er nog altijd 35 miljard te besteden, maar toch wordt 17 procent van de verwachte investeringen geschrapt. Maar dat is niet het hele verhaal. In juni kwam Network Rail ook al met bezuinigingen, toen bijna 8 miljard. Het spoorbedrijf rekent zelf uit dat de vijfjarenbegroting nu met een goede 30 procent is teruggebracht. In ronde cijfers: eerst was er 50 miljard begroot, nu nog maar 35 miljard.

De nieuwe bezuiniging, opgelegd door de toezichthouder voor het Britse spoor, wordt vooral gezocht in uitstel van baanvernieuwing. Om de schade nog enigszins te beperken, wordt met name het werk aan minder frequent bereden spoorlijnen op de lange baan geschoven. Network Rail meldt echter wel �puur ter illustratie� dat de bezuiniging er toe leidt dat de doelstelling om 90 procent van de treinen op tijd te laten rijden nu op zijn vroegst in 2013 wordt bereikt, en niet al over vier jaar zoals eerst de bedoeling was.

Baanvernieuwing

Wat betekent dat voor Grantrail, de in Doncaster gevestigde dochter van Volker Wessels en Corus die naar eigen zeggen juist is gespecialiseerd in baanvernieuwing? Volgens een woordvoerder �maken we ons op dit moment nog niet veel zorgen�. “Wij zijn met Network Rail aan het onderhandelen over baanvernieuwing en andere werken in twee grote regio�s van Engeland. Eerder dit jaar zijn we daarvoor als �preferred bidder� aangewezen. Het lijkt er op dat er in dat soort opdrachten niets verandert. Worden de onderhandelingen succesvol afgerond dan is dat werk in ieder geval binnen. Daarnaast gaan we veel doen voor Tube Lines, één van de twee consortia die de Londense metro gaat vernieuwen. Dat valt helemaal buiten Network Rail. We moeten nog even goed bekijken hoe Network Rail de bezuinigingen precies gaat invullen, maar het lijkt voor ons geen grote gevolgen te hebben.”

De Railfreight Group, een al jaren bestaande �zware� lobby voor meer vracht over het spoor, vreest dat het niet onderhouden van minder gebruikte lijntjes juist de vrachtsector zwaar zal treffen. Veel van die zijlijnen spelen een belangrijke rol voor het vervoer van bouwmaterialen. Britse goederentreinen vervoeren grote hoeveelheden staal voor Corus, zand en grint voor Lafarge of Hanson, cement voor RMC en gips voor BPB. In veel gevallen is daarvoor een apart zijlijntje nodig, zoals naar de Corus-fabriek in Teesside dat op den manier een eigen aansluiting heeft op het landelijke spoorweg bij Darlington.

Lord Tony Berkeley, voorzitter van de Railfreight Group: “Ga je daarin schrappen, dan komt dat al snel zwaar aan. Wij zijn niet tegen bezuinigingen, er kan nog heel wat extra vet af bij Network Rail, maar we hopen dat het niet ten koste gaat van spoorvracht net in een tijd dat dat sterk in de lift zit en steeds meer aanbieders van vracht voor de trein kiezen. De laatste jaren zijn honderdduizenden tonnen zware goederen van de vrachtauto naar de trein overgeheveld, kolen, ruw staal, staalproducten, zand en grint, andere bouwmaterialen in bulk. Dat mag niet in gevaar komen, onze wegen zijn toch al overvol.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels