nieuws

Hangbrug naar Sicilië in 2010 klaar

bouwbreed

rome ­ Plannen voor een brug tussen Sicilië en het Italiaanse vasteland bestaan al jaren. Nu lijkt ook de financiering rond. Volgend jaar gaat de eerste schop de grond in. In 2010 moet de langste hangbrug ter wereld met een lengte van circa 3,5 kilometer gereed zijn.

De oude Romeinen fantaseerden al over een vaste oeververbinding. Maar ook de ‘moderne’ Italianen dromen, sinds Garibaldi in 1860 op Sicilië landde, over een brug als teken van de eenheid van Italië en stimulator van de economieën van het eiland en Calabrië op het vasteland. Tweeduizend jaar later lijkt het er echt van te komen. In september 1997 berichtte Cobouw al van vastomlijnde plannen voor de langste hangbrug. Op 11 oktober in dat jaar moest de Italiaanse minister van Publieke Werken, Paolo Costa, na het voortijdig uitlekken van de plannen erkennen dat een internationale commissie van dertig ingenieurs bezig was met de voorbereidingen van het project na een vooronderzoek dat maar liefst veertig jaar in beslag nam.

De brug heeft een lengte van bijna 3,5 kilometer en hangt tussen 2 pijlers met een hoogte van 370 meter boven zeeniveau. De pijlers rusten op betonnen funderingen op een diepte van 55 meter onder de zeespiegel. In totaal weegt de brug 300.000 ton. Alleen de stalen kabels met een diameter van 1,24 meter wegen al 166.000 ton. Het brugdek is 64 meter breed en biedt ruimte aan twaalf rijstroken en twee treinsporen. Naar verwachting maken dagelijks 140.000 auto’s en vrachtwagens gebruik van de brug.

Het ontwerp is berekend op een aardbeving met de kracht van 7,1 op de schaal van Richter en windstoten van meer dan 200 kilometer per uur. De kosten zijn geraamd op 4,5 miljard euro. De Italiaanse regering houdt zich financieel buiten het project. Banken, financieringsmaatschappijen en exploitanten moeten het geld opbrengen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels