nieuws

IJzeren Rijn roest verder, Limburg blij

bouwbreed

roermond ­ In Limburg is verheugd gereageerd op het besluit van de Belgische nationale spoorwegmaatschappij NMBS om tot 2007 niet te investeren in de IJzeren Rijn.

Woordvoerders van de Milieufederatie Limburg en van de Socialistische Partij afdeling Weert zeggen te hopen dat uiteindelijk het complete IJzeren Rijn­plan wordt afgeblazen. Onlangs onthulde de NMBS dat alle investeringen in de IJzeren Rijn tot 2007 worden stopgezet. Bezuinigingen maken dat noodzakelijk. Het tracé dat uit de negentiende eeuw dateert, verbindt de haven van Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied. Om de spoorweg rendabel te maken zijn investeringen noodzakelijk van ruim 500 miljoen euro. Een belangrijk deel van dat bedrag is nodig om het Limburgse natuurgebied De Meinweg te ondertunnelen. Geen ondertunneling, dan ook geen Nederlandse medewerking aan de IJzeren Rijn.

Afstel

“Prima nieuws”, zegt G. Kotschi van het Actiecomité IJzeren Rijn Nee, als hij hoort van de malaise bij de Belgische spoorwegen. Woordvoerder H. Bemelmans van de milieufederatie Limburg, die de belangen van vijftien lokale groeperingen vertegenwoordigt, hoopt onomwonden dat het uitstel leidt tot afstel. “De lijn gaat dwars door een waardevol natuurgebied, de Meinweg. Ook in steden en dorpen wordt veel herrie en overlast veroorzaakt.” SP­woordvoerder P. Lempens: “Laat Nederland en België maar gaan samenwerken op de Betuweroute. Dat is beter voor de natuur en het kost minder geld. Ik hoop dat de IJzeren Rijn blijft zoals hij nu is.” De Belgische overheid kan nog roet in het eten gooien want het is nog niet zeker of zij geld beschikbaar willen steken in de omstreden verbinding.

Ruziën

Nederland en België ruziën al jaren over de plannen om de IJzeren Rijn nieuw leven in te blazen. De verbinding snijdt het Limburgse natuurgebied De Meinweg en zal bovendien grote overlast veroorzaken in Roermond en Weert. Indien de spoorlijn er toch komt, berekende een onderzoeksbureau van de Universiteit van Amsterdam in 2001, zal aan de leefomgeving jaarlijks een schadepost ontstaan tussen 45.000 en 60.000 euro. De Belgische reacties op de Nederlandse kritiek liegen er niet om. Volgens de zuiderburen zijn de Nederlandse argumenten een smoesje. De Nederlanders zouden bang zijn dat de nieuwe lijn een concurrent is van de veel duurdere Betuwelijn. Een Vlaamse kwaliteitskrant schilderde het Nederlandse departement van Verkeer eerder dit jaar af als “de firma list en bedrog”. De Belgen zijn dan ook felle tegenstanders van de ondertunneling van het natuurgebied. Het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag moet dit conflict beslechten, maar de uitspraak kan nog wel een jaar op zich laten wachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels