nieuws

‘Energiesector krijgt ongewenste macht’

bouwbreed

zoetermeer ­ Uneto­VNI waarschuwt dat in de installatiemarkt een oligopolie ontstaat waarin de energieleveringsbedrijven een ongewenste machtspositie zullen innemen. De ondernemersorganisatie verdenkt de voormalige nutsbedrijven ervan publiek geld te gebruiken om hun concurrentiepositie uit te bouwen.

Op het oog lijkt er weinig mis met de liberalisering van de energiemarkt. De voormalige nutsbedrijven moesten zich van politiek Den Haag splitsen in een netbeheerbedrijf en energieleveringsbedrijf. Dat hebben ze ook keurig gedaan. De netbeheerbedrijven hebben inmiddels een eigen jaarrekening. Uneto­VNI heeft die eens tegen het licht gehouden en kwam daarin eigenaardige zaken tegen. Zo draaien de afgesplitste netbeheerders een omzet van 272 miljoen euro met 18 medewerkers. De solvabiliteit ligt op 1,01 en het balanstotaal is 1. Onafhankelijke netbeheerders komen op een omzet van 367 miljoen, maar hebben daar wel 365 medewerkers voor nodig. Hun solvabiliteit is 2,36 en het balanstotaal 40. De energiedistributiebedrijven hebben een omzet van 4,1 miljard. Het aantal medewerkers bedraagt 8642. De solvabiliteit ligt net onder de 1 terwijl het balanstotaal 36 is. “Door de splitsing die de oude nutsbedrijven hebben moeten doorvoeren, zijn magere netbeheerders ontstaan tegenover vette energieleveringsbedrijven. Bedrijven als Nuon, Essent en Eneco hebben uit publieke gelden een forse bruidschat meegekregen. De vraag is nu hoe ze die gebruiken. Als ze daarmee de promotie van hun activiteiten op andere markten betalen, financieren wij als samenleving een commercieel bedrijf dat kleine installatiebedrijven beconcurreert. Dat kan niet de bedoeling zijn”, aldus Uneto­VNI­voorzitter Jan Heeres.

Opmerkelijk

De branche­organisatie kan het nauwelijks hardop zeggen maar het is toch op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat de energieleveranciers beschikken over mediabudgetten die 46 keer zo groot zijn als die van individuele installateurs. Zo gaven de grote drie Essent, Eneco en Nuon in 2001 samen bijna 36,7 miljoen euro aan reclame uit. De Uneto­VNI­installateurs kwamen niet verder dan 4,4 miljoen, gemiddeld 50.000 euro per installateur. Daarbij komt ook nog dat de energieleveranciers voor een belangrijk deel hun naamsbekendheid hebben opgebouwd voor de energieliberalisering. “Iedereen kent bijvoorbeeld Nuon als de sponsor van Vitesse. De kleine installateur kan hooguit de plaatselijke tafeltennisclub van nieuwe shirts voorzien”, meent Uneto­VNI. Ook op andere manieren roeren energieleveringsbedrijven zich op de installatiemarkt. Zo zijn ze actief op het overnamepad. Zowel landelijke als regionale installatiebedrijven worden aan de kar gebonden. “Met welk geld gebeurt dat eigenlijk”, vraagt de branche­organisatie zich af. In ieder geval vreest zij dat de overnames zullen leiden tot een aanzienlijke concentratie aan de aanbodzijde van de installatiemarkt. Daardoor ontstaat er op zijn minst een oligopolie waarin enkele partijen economische machtsposities innemen, zo vreest Uneto­VNI. De organisatie voelt zich gesterkt door uitlatingen van kamerleden van PvdA, CDA en VVD die de bezwaren lijken te erkennen. Nog voor de zomervakantie wil de PvdA deze zaak op de Kamer­agenda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels