nieuws

Vleugje bouw op vakbeurs Rail­Tech

bouwbreed

utrecht ­ Rail­Tech 2003 is in de eerste plaats een vakbeurs voor de spoor­ en tramwegen. Dat gaat gepaard met veel werktuigbouw en regeltechniek. Toch valt er voor de bouw ook wat te bewonderen, zoals een model van de brug voor de hogesnelheidslijn over het Hollands Diep en een voor Nederland nieuwe variant van Terre Armée.

Rail­Tech Europe 2003, tot en met vandaag in de Jaarbeurs in Utrecht, is een vakbeurs met congres voor de spoorwegindustrie. Het is een overzichtelijke, maar beslist niet armoedige beurs. Geen wonder, want in het komende decennium worden in Europa miljarden euro’s uitgegeven voor de infrastructuur voor hogesnelheidstreinen. Daarnaast vinden ook ontwikkelingen plaats op lokaal en regionaal gebied. Een voorbeeld is de Combino, het nieuwe tramstel voor het vervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam.

Van alle miljarden die aan de spoor­ en tramwegen worden gespendeerd komt een deel bij bouw­ en installatiebedrijven terecht. Grote aannemersbedrijven bouwen de kunstwerken voor de Betuwelijn, de hogesnelheidslijn en de metro naar Amsterdam­Noord. Op de beurs is een fraaie maquette te zien van de brug over het Hollands Diep, waaroverheen met hoge snelheid modeltreinen razen. Grote bouwbedrijven zoals BAM NBM, HBG Civiel en Volker Stevin geven acte de présence op Rail­Tech Europe 2003.

Kunststof strengen

Maar ook toeleveranciers uit de bouw zijn vertegenwoordigd. Terre Armée uit Tilburg heeft een levensgrote wand van prefab betonnen elementen opgesteld. Aan de achterzijde hebben zij bevestigingspunten voor platte verzinkte wapeningsstaven, waarmee de achterliggende aarde wordt gewapend. Op Rail­Tech 2003 introduceert Terre Armée een variant met een wapening van tien strengen polypropyleen, ingepakt in kunststof en met een deuvel van glasvezel aan de elementen bevestigd. Het systeem wordt op het moment voor het eerst toegepast in Nederland bij de aanleg van een aarden wal langs de derde zeehaven in IJmuiden, die de jachthaven scheidt van een toekomstig industrieterrein. Ing. S. Kock van Terre Armée: “De opdrachtgever heeft gekozen voor de variant met kunststof ‘paraweb’, omdat een stalen wapening door het zoute water versneld zou corroderen. In het Midden­Oosten wordt Terre Armée met kunststof wapening ook veel toegepast voor kademuren. Net als bij de verzinkt stalen wapening is het mogelijk om de wapening nu en dan te controleren, niet op roestvorming, maar op behoud van sterkte van de kunststof strengen.”

Langs spoorwegen kan het systeem bijdragen aan het vermijden van zwerfstromen. De firma Ebema uit Rijkevorsel en Zutendaal in België is gespecialiseerd in betonnen kabelgoten langs spoorwegen. Het bedrijf laat voorbeelden zien op de vakbeurs. Volgens een woordvoerder vinden grote veranderingen plaats in deze niche­markt. “Vroeger boden we standaardproducten volgens de voorschriften aan. Tegenwoordig zijn we veel meer klantgericht, produceren maatwerk en leveren het tot en met de handling, om breuk door ondeskundige verplaatsing te voorkomen”, aldus de woordvoerder. “Er is een trend naar steeds langere elementen. Ze moeten toch machinaal worden gelegd, dus het gewicht wordt van minder belang.” Behalve goten maakt Ebema onder meer trekputten, boomkaders, dekplaten en stootbanden.

Voor het leggen van tramrails in bestrating bestaan uitgekiende systemen met rubberen profielen. Bemo Rail uit Waarland komt met een alternatief hybride railbevestigingssysteem, dat sinds een jaar in Brussel wordt toegepast. Het is een traditionele bevestiging in een goot, gevuld met een rubber vloeimortel. De mortel kan eenvoudig worden verwijderd, als onderhoud nodig is. Volgens Bemo Rail functioneert het systeem in België uitstekend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels