nieuws

Minigravers vooral goed voor verhuur

bouwbreed

vlaardingen ­ Tijdens de beurs Intermat in Parijs, half mei, worden ze voor het eerst officieel getoond: de K008­3 en de U10­3 van Kubota. In de werkplaats van importeur Meerman Vlaardingen staan ze al te blinken.

“n feite zou je kunnen zeggen, dat de 008 een beetje groter is geworden. Het gewicht is iets toegenomen en de machine graaft krachtiger”, zegt directeur Laurens Meerman. “Voor de U10­3 geldt, dat de onderwagen uitschuifbaar is van 75 naar 100 centimeter. Hij gaat dus nog iets makkelijker door een deur. En er zit nu servo­bediening op. De machines worden geleverd in donkerblauw en oranje, de kleuren van Kubota Europe”.

Na deze nieuwe machines zullen er nog twee komen: de U20 en U25, net als de U10 binnendraaiers. De machines, in de twee­ en tweeënhalve tonklasse, kunnen met kap of cabine worden geleverd. De graafkrachten zijn aan de arm respectievelijk 1320 en 1440 daN en aan de bak 1840 en 2160 daN bij een graafdiepte van ruim vier meter en 4,40 meter.

“De machines zijn net als de K008­3 en de U10­3 uitgerust met een driecilinder motor”, zegt Meerman. “Dat is duidelijk een pré ten opzichte van de concurrentie. De nieuwe motoren zijn bovendien nog stiller geworden”.

Marktaandeel

Kubota heeft in de mini’s verreweg het grootste marktaandeel, volgens Meerman zo’n 21 procent, dat is 5 tot 6 procent meer dan de naaste concurrentie. Daartoe behoren Hitachi, IHI en Takeuchi. Meerman: “Ik heb het dan over orderintake. Verkoop aan dealers laat ik buiten beschouwing. Overigens vertel ik niets nieuws als ik denk, dat de markt in een moeilijke periode zit. Ik denk dat die nog twee jaar kan voortduren”.

De eerste acht machines van de eerste zending uit Japan, waar de machines worden geproduceerd, gaan naar materieel­ en gereedschapverhuurder Bo­Rent. De verhuurmarkt is de groeimarkt voor de minigravers. Steeds vaker worden mini’s verhuurd. Meerman verwacht de afronding van een order van liefst veertig machines van megaverhuurder Boels.

Vorkheftrucks

“Mooie resultaten”, constateert Meerman. “Maar het gaat meer om de uitstraling dat daar Kubota’s te huur zijn dan om de financiën. Want de prijzen zijn behoorlijk uitgemolken”.

Laurens Meerman is een vijfde bv begonnen, Meerman Intern Transport, die zich gaat bezighouden met het importeurschap van de Italiaanse vorkheftrucks en intern­transportmachines van OMG. Deze Italiaanse fabrikant, gevestigd in Reggiolo bij Modena, maakt onder meer meeloopvorken, horizontale en verticale orderpickingmachines en elektrische vorkheftrucks.

“De bedoeling is onder meer, dat we in deze magere tijden de risico’s wat meer gaan spreiden”, meent Meerman. “Het gaat niet alleen om onze mensen, waar ook gezinnen achter staan. Onze servicemensen gaan zich voorlopig ook met de service van het intern­transportbedrijf bezighouden. Pas als het echt gaat lopen, komen er mensen bij. Het gaat er nu om ze aan het werk te houden”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels