nieuws

Intelligente graafmachine op rupsbanden

bouwbreed

rocester ­ Eigenlijk mogen we het nog niet weten, want de verrassing had op de vakbeurs voor grondverzet­ en bouwmachines Intermat in Parijs (13 tot 17 mei) moeten komen. JCB is na een ontwikkeling van ruim twee jaar begonnen met een nieuwe generatie rupsgraafmachines; de JS­serie.

In het hoofdkantoor in het Engelse Rocester is de eerste uit de serie getoond: de twintigtonner JS220. De topmannen van JCB noemen het zelf ‘de beste graafmachine, die we ooit hebben gebouwd’. “Toen we in 2000 besloten dat er een nieuwe ranch van graafmachines moest komen”, zegt Keith Tipping, managing director van de graafmachinedivisie, “hebben we de talenten van de Britse universiteiten bijeengebracht om met gebruikmaking van de vooral Japanse bekende componenten een intelligente machine te bouwen, die kracht, betere prestaties en een grotere doeltreffendheid koppelt aan souplesse en lagere kosten.”

Motorvermogen

Volgens Tipping levert de machine 7 procent meer motorvermogen, is de cabine ruimer en comfortabeler met beter zicht, is de graafkracht 4 procent hoger en het trekvermogen 7 procent meer. Ook de graafarm is beduidend sneller en zijn de serviceintervallen aanzienlijk verruimd.

Tipping: “De machine is niet alleen sterker, maar ook nauwkeuriger. Om over te schakelen van zwaar graafwerk naar egaliseren en zorgvuldig afwerken, waar jullie Nederlanders zo goed in zijn, is na enige oefening maar een heel kleine stap.” De machine heeft een geavanceerd beheerssysteem dat naast de opslag van de relevante werkgegevens ook alle hoofdfuncties van de machine bestuurt, zoals motorsnelheid, pompvermogen en hulpcircuits. Het systeem heeft vier werkmodi. JCB ontwikkelde de geheel nieuwe automodus, waarbij de machine automatisch aanvoelt wat de hydraulische behoeften van de machine zijn en motor en hydraulisch vermogen aanpast.

Hoofdpompen

In de nieuwe JCB zijn wederom hydraulische hoofdpompen van Kawasaki toegepast. Het debiet is verhoogd, zodat bak en graafarm sneller zijn geworden. Het filtersysteem van Plexus ­ uniek voor de JS­graafmachines van JCB ­ zorgen ervoor dat de hydrauliekolie wordt gefilterd. De olie hoeft daarom nog maar om de 5000 draaiuren te worden vervangen.

De motor is een nieuwe Isuzu die aan de Tier II­eisen voldoet en een nomimaal vermogen van 102 kilowatt levert. Dat is 7 procent meer dan de vorige versie. De motor is voorzien van een automatisch opwarmsysteem voor het starten bij koud weer. Trouwens, ook tegen hitte is de machine bestand. In de testfase heeft de machine temperaturen van min 19 tot plus 40 moeten doorstaan.

“Onder de machine is een scharnierende buikplaat gemaakt die en betere toegang geeft tot het motorcarter”, zegt Tipping. “Een snel aan te brengen buis behoort tot de standaarduitrusting. Olieverversen wordt een stuk makkelijker. Dat lijkt een eenvoudige verbetering, maar het is tegelijkertijd ook een grote verbetering.”

De cabine van de JS­serie heeft een aanzienlijke verandering ondergaan. De zichtbaarheid is rondom en vooral naar achteren verbeterd. Het schakelbord met een scherm van het beheersysteem is in de uiterste rechterhoek geplaats. Het zicht op de rechterrups is daardoor verbeterd. De machinist zit praktisch rondom in het glas en kan zowel naar beneden als naar boven goed zien.

Details

JCB ontwikkelde een compleet nieuwe airco met een belangrijk verhoogd luchtdebiet. Aan alle details is gedacht: zelfs een houder en oplader voor de mobiele telefoon zijn aanwezig. De binnenverlichting kan al voor het instappen worden aangezet.

De bediening van de rijsnelheid is van de vloerschakelaar naar de rechter joystick verplaatst. De computer zorgt voor de diagnose van elektrische en elektronische defecten en waarschuwt de machinist. Voor de JS­machines in de twintigtonklasse zijn voorlopig drie onderstellen beschikbaar. De standaard is 2200 millimeter breed, de smalle 1990 millimeter en de lange 2390. De onderstellen komen van het Italiaanse Berco. De rupskettingen zijn leverbaar van 500 tot 90 millimeter breedte. De machine kent drie snelheden van 2,5 tot 5,5 km/h.

Restyling

“De bovenbouw doet heel modern aan”, zegt verkoopleider Jos Minkenberg van JCB Nederland. “Met de lage motorkap, de restyling en het stevige onderstel is de machine robuust en soepel tegelijk. Ermee werken behoort geen enkel probleem te zijn; gedurende de testfase zijn we met diverse potentiële klanten naar de fabriek geweest om te testen. Uit heel Europa hebben tientallen toekomstige gebruikers gelegenheid gehad op­ en aanmerkingen te maken, en daarnaar is in de fabriek goed geluisterd. De machine is gebouwd vanuit het gezichtpunt van de eindgebruiker. Daarom verwacht ik er commercieel gezien veel van.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels