nieuws

Politiek moet kiezen voor spoorprojecten

bouwbreed

den haag ­ De politiek moet nu keuzes maken over toekomstige spoorprojecten en de bijbehorende investeringen. De toekomst van het goederenvervoer en de aansluiting van de rails op Europa kunnen niet blijven liggen. Dat stelt Railforum in een brochure die het platform gisteren aanbood aan de Tweede Kamer.

Railforum ­ het platform voor kennisoverdracht en kennisuitwisseling ­ telt 75 leden, onder wie Prorail, bouwers, overheden en andere belanghebbenden. De brochure ‘Mobiliteitsgroei vraagt om rail’ pleit voor een investeringsvisie voor na 2020. Tussen initiatief en oplevering van nieuwe infrastructuur ligt immers 15 tot 20 jaar.

“Het is wel lastig voor ons nu te besluiten wat er over zo’n lange tijd gaat gebeuren. We moet alert zijn”, beloofde Kamerlid M. de Pater, die de brochure namens de Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat in ontvangst nam. Vice­voorzitter H. Blom van Railforum wil dat het komende kabinet de strategie over nieuwe spoorwegen vastlegt. “Anders wordt het na 2007 en lopen we in 2015 tegen aanzienlijke problemen aan. Die ‘sense of urgency’ lijkt nu wel aanwezig bij de Kamerleden”, aldus de vice­voorzitter.

Vorig jaar is het beroep al gedaan op informateur Donner, toen nog constructeur van het eerste kabinet Balkenende. Nu is gekozen voor de benadering van kamerleden. De komende tijd ligt de prioriteit eerst nog bij het wegwerken van de achterstanden in het spooronderhoud. Minister De Boer (verkeer) heeft daar 82 miljoen euro voor over.

De Tweede Kamer is het niet eens met zijn dekking, door de vertraging van een aantal projecten, en is zelf nog zoekende. Railforum onderstreept dat eerst de verstoringen moeten worden weggewerkt. Daarna is het tijd voor beter benutten van het spoor. Maar de brochure is de waarschuwing voor na de optimale benutting.

Volgens directeur C. De Jongh van Railforum wil de organisatie juist wijzen op de keuzes waar de politiek nu voor staat. “Kies je voor veiliger goederenvervoer over het spoor, door de aanleg van heb je de vracht liever over de weg. Het maakt mij niet uit, als je de keuze maar maakt”, meent de directeur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels