nieuws

Naviduct blijft een kwestie van droogzwemmen

bouwbreed

enkhuizen ­ Een robuuste damwand blokkeert voorlopig nog even de doorvaart van het naviduct bij Enkhuizen. Aannemer CNK en Rijkswaterstaat maken ruzie over de betalingen die gekoppeld zijn aan de kwaliteitsborging.

Het scherm der rechtvaardigheid werd het al eens genoemd, de damwand aan de Enkhuizer kant van het naviduct. Zodra het verwijderd is en het eerste schip door de sluis vaart, is het bouwwerk volgens de uniforme administratieve voorwaarden, UAV, in gebruik genomen. Daar ziet het voorlopig nog niet naar uit. Om de systemen te testen wordt er wel regelmatig geschut en gaan de sluisdeuren open en dicht. Maar het blijft nog even droogzwemmen. De officiële eerste schutting van een boot met aan boord de leden van een jubilerende watersportvereniging, werd afgelopen zondag op het laatste moment afgeblazen.

Technisch is het verwijderen van de damwand uiteraard het probleem niet, weet ook projectleider K. van Putten van opdrachtgever Rijkswaterstaat. Er moeten weliswaar nog wat bouwwerkzaamheden aan de sluis worden uitgevoerd, maar daarvoor is dat scherm niet strikt noodzakelijk. Zoals het monteren van de eindschakelaars, een extra noodvoorziening op de elektronische besturing van de sluisdeuren.

Lekkage

Ook de inspectie van de voegen ­ wellicht de oorzaak van de lekkage ter hoogte van de fietserstunnel ­ kan plaatsvinden zonder de bescherming van de damwand. Er wordt wel regelmatig geschut en de deuren gaan regelmatig open en dicht. Maar schepen gaan er niet doorheen. Voorlopig blijft het een kwestie van droogzwemmen.

Na enig aandringen erkent Van Putten dat het voornaamste struikelblok de betalingen zijn. Daar is hij zelf overigens niet bij betrokken; dat is een kwestie tussen de aannemer en de directie UAV, te weten de Bouwdienst van Rijkswaterstaat. De bouw van het naviduct vindt onder kwaliteitsborging plaats. Dat betekent dat er pas termijnen betaald worden als alle documentatie en certificaten van dat betreffende bouwdeel binnen zijn. “Als de aannemer daarop op sommige punten in gebreke blijft, moet hij op zijn geld wachten”, aldus Van Putten. “Zo staat dat in het contract.” De geplande opleverdatum van 8 april loopt volgens de projectleider echter geen gevaar.

Zodra de sluizen in het naviduct opengaan en een paar weken storingsvrij functioneren, gaat de bestaande sluis bij Krabbersgat een week dicht. Dan wordt de besturing daarvan ook overgezet op het systeem dat door GTI is ontwikkeld, en dat wordt bediend vanuit het futuristische sluiswachtershuis ontworpen door Zwarts en Jansma architecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels