nieuws

Viaduct kan boulevard op poten worden

bouwbreed

rotterdam ­ Zes meter boven de stad slingert een pad over het viaduct tussen huizen, volkstuinen en parken door. Of het plan ooit zal worden uitgevoerd, is nog de vraag, maar het is zeker een optie voor het Rotterdamse Hofpleinlijnviaduct als het in verband met de Randstadrail overbodig wordt en er geen treinen meer over zullen rijden.

Dat vindt het bureau Jasper de Haan Architecten, die zelf met circa 140 andere bedrijfjes onder een van de bogen van het luchtspoor is gehuisvest.

Waarom het tussen 1902 en 1908 gebouwde luchtspoor afbreken? Het zou volgens het bureau een enorme kapitaalvernietiging zijn en de uitstekende betonconstructie kan na renovatie zo weer honderd jaar mee. Al was het alleen maar als fundering. Bovendien is het viaduct een beeld­ en structuurbepalend element in de verschillende wijken en is het van grote architectonische, cultuurhistorische en bouwtechnische waarde.

Het Hofpleinlijn­viaduct ­ dat als een lang lint van bogen met hier en daar een flauwe bocht door de stad slingert ­ moet volgens de ontwerpstudie van Jasper de Haan Architecten openbaar gebied worden. Het wordt dan mogelijk het hele spoor af te lopen, te fietsen of te skaten van de Gordelweg tot aan het Hofplein en weer terug. Op de verhoogde boulevard worden circa honderd huizen gebouwd in vijf typologieën die een doorgaande route over het viaduct niet blokkeren, maar zelfs interessanter maken. Het zijn respectievelijk een poorthuis waar men doorheen kan lopen, een ‘L’­huis en een ‘T’­huis waar men langs lopen, een schijfhuis dat aan een kant van het viaduct staat en een zogenoemd poothuis dat hoog op slanke kolommen staat waar onderdoor is te lopen. De 19e eeuwse drager kan zo volgens het architectenbureau, dat de studie vanaf 27 februari tentoonstelt in het Architectuur Instituut Rotterdam, letterlijk dienen als fundering voor 21e eeuwse stedelijke vernieuwing.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels