nieuws

Roltrappen onveilig als vluchtweg bij brand

bouwbreed

amsterdam ­ Roltrappen garanderen geen veilige vluchtweg in geval van brand in een station van de Noord­Zuidlijn. Dat meent de commandant van de Rotterdamse brandweer, die zich daarbij beroept op het Bouwbesluit.

Als de bouwplannen voor de Amsterdamse metrolijn in Rotterdam waren ingediend, waren ze dus niet goedgekeurd, is de conclusie van de Amsterdamse advocaat H.A. Sarolea. Die benaderde brandweercommandant J.D. Berghuijs van de Maasstad over deze heikele kwestie. Stichting De Bovengrondse, waarvoor Sarolea optreedt, hamert al jaren op hiaten in de veiligheidsplannen van de nieuwe metrolijn in de hoofdstad en hoopt op die manier de aanleg te voorkomen.

Bij de geplande diepere stations van de Noord­Zuidlijn ontbreken vaste trappen en moeten reizigers bij calamiteiten een veilig heenkomen zoeken via de roltrap. Maar volgens brandweercommandant Berghuijs mag dat helemaal niet. Het Bouwbesluit 1992 vermeldt een maximum hoogte van een trap van niet meer dan 4 meter. Aan de optrede is een maximumhoogte van 21 centimeter gesteld.

Roltrappen volstaan op beide punten niet. De maximum traphoogte van 4 meter is volgens Berghuijs omdat anders de valhoogte te groot wordt. Bovendien geeft het personen de mogelijkheid om bij het beklimmen van een trap af en toe uit te rusten. Eerder al beschuldigde Stichting De Bovengrondse het projectbureau Noord­Zuidlijn ervan te marchanderen met de cijfers voor de roltrappen. Die hebben wel op heuphoogte een breedte van 1,10 meter maar de treden zelf zijn tien centimeter smaller, waardoor ze een aanzienlijk kleinere vluchtcapaciteit zouden hebben dan het projectbureau suggereert.

Ontruiming

Snelle ontruiming van de ondergrondse stations vormt het uitgangspunt van het veiligheidsplan van de Noord­Zuidlijn. De stations zijn ontworpen als zogenoemde safe­havens. Het is de bedoeling dat treinstellen in geval van brand treinstellen nooit in een tunnelbuis tot stilstand komen, maar altijd het volgende station bereiken.

Volgens de projectorganisatie Noord­Zuidlijn is dat niet al te lastig, omdat het volgende station nooit verder dan 1000 meter weg ligt. Zich beroepend op dit concept heeft het projectbureau besloten geen dwarsverbindingen tussen de tunnelbuizen te realiseren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels