nieuws

Roggelse brug begint in Curaçao als Wilhelminabrug tweede leven

bouwbreed

willemstad/meijel ­ Het was recentelijk een van de meest fraaie staaltjes van recycling: de verhuizing van de Roggelsebrug van Limburg naar Curaçao. Daar is het gevaarte nu aan de voet van het binnenwater Waaigat als Wilhelminabrug aan een tweede leven begonnen.

Terwijl de bewoners van Curaçao eindelijk weer over een ophaalbrug kunnen lopen of rijden die ook werkelijk open en dicht gaat, verbijten de Limburgers zich een beetje. “Heel veel mensen missen de brug nog. Het is toch jarenlang een karakteristiek beeld in het landschap geweest”, mijmert Fried Hoeymakers, projectleider bij de gemeente Meijel.

Waar ooit de Roggelse brug het landschap sierde, ligt nu een alledaagse rotonde. De brug deed jarenlang dienst als ophaalbrug over de Noordervaart. Anders dan de naam doet vermoeden lag de brug niet binnen de gemeente Roggel en Neer, maar in buurgemeente Meijel, wat de betrokkenheid van Hoeymakers verklaart. “Maar de verantwoordelijkheid en het onderhoud van de brug lagen bij de provincie Limburg, die uiteindelijk ook heeft ingestemd met de verplaatsing van de brug naar Curaçao.” Die verhuizing werd mogelijk omdat de brug in Meijel overbodig werd. Hoeymakers: “Bij de brug kwamen twee belangrijke en drukke provinciale wegen bij elkaar. De brug zorgde voor veel oponthoud en dat het leidde tot gevaarlijke verkeerssituaties. Daarnaast heeft de Noordervaart in de afgelopen decennia de oorspronkelijke functie verloren. Van scheepvaart was allang geen sprake meer.”

De Janssen deJong Groep in Nederland, op Curaçao eigenaar van onder meer Harbour & Civil Construction Curaçao (HCCC), hoorde van de dreigende verdwijning van de ophaalbrug. Het bedrijf wist ook van de destijds bestaande problemen met de Wilhelminabrug in Punda. Onderzoek wees uit dat de Roggelse brug een perfecte vervanger zou zijn voor de versleten Curaçaose brug. In september 2001 kwamen de Fundashon Desaroyo Waaigat, de stichting die zich inzet voor de verfraaiing van het Waaigat, en HCCC overeen dat de brug naar Curaçao zou worden overgebracht. HCCC verleende in Limburg assistentie bij het in delen zagen van het brugdek, waarna de happen beton werden verwijderd en afgevoerd.

Begin vorig jaar werd begonnen met de constructiewerkzaamheden in Punda. Op 21 januari werd het wegdek van de oorspronkelijke Wilhelminabrug verwijderd, een maand later begon HCCC met het civieltechnische werk. Medio maart was dit werk voltooid. Ruim tien maanden geleden kon het eerste verkeer over de Limburgse Wilhelminabrug rijden. Enkele weken geleden werd de brug voor het eerst uitgetest en konden de eerste boten door de geopende brug het Waaigat binnenvaren. Een ritueel dat al vele jaren onbekend was in Punda.

De Roggelse Wilhelminabrug moet een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van het imago van de historische wijk Punda en vooral de watersportactiviteiten nieuw leven in blazen. ‘Het is jarenlang een karakteristiek beeld geweest’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels