nieuws

Meer aluminium bij Rijkswaterstaat

bouwbreed

utrecht ­ Rijkswaterstaat is goed te spreken over het gebruik van aluminium voor bruggen en andere constructies in de gww­sector. “Het is niet zo dat we over vijf jaar uitsluitend aluminium zullen toepassen, maar wel meer dan nu”, zei ir. R. Noordzij van de Bouwdienst Rijkswaterstaat op een symposium op de Bouwbeurs.

Noordzij werkt bij de afdeling Staal­ en Werktuigbouw van de Bouwdienst. Zijn afdeling zal weliswaar niet worden herdoopt in Aluminium­ en Werktuigbouw, maar wel is zeker dat Rijkswaterstaat in de toekomst vaker voor aluminium zal kiezen. Dat komt door de goede ervaringen met onder meer een portaal voor bewegwijzering en enkele bruggen. Het eerste portaal werd in 1997 gebouwd. “We zijn gestopt met de jaarlijkse inspecties, want er gebeurt niets. Er heeft wel een aanrijding plaatsgevonden tegen een kolom, waarbij brand ontstond. Het bleek dat schade goed hersteld kan worden”, aldus Noordzij. In Nederland staan reeds drie portalen van aluminium. Ze zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar behoeven geen afwerking en geen onderhoud. Dat is boven een drukke autosnelweg een aanzienlijk voordeel. Oppervlakkig gezien is hun vormgeving gelijk aan die van staal, maar op de keper beschouwd is hun constructie verschillend. De randen van het vakwerk bestaan niet uit ronde kokers, maar zijn samengesteld uit aluminium profielen die met een platte zijde tegen elkaar liggen. Daardoor kan het aluminium eenvoudiger en beter gelast worden.

Bruggenbouw

Rijkswaterstaat heeft ook goede ervaringen met aluminium in de bruggenbouw. Om de fietspaden 15 centimeter breder te kunnen maken wordt het materiaal toegepast bij de renovatie van een brug over het Amsterdam­Rijnkanaal. De constructie krijgt wel extra dilataties, omdat de uitzettingscoëfficient van aluminium het dubbele is van die van staal. Een ander voorbeeld is de vervanging van houten brugdekken door aluminium. Noordzij noemde de Haringvlietbrug, maar ook de oude klep van de Brienenoordbrug, waarvan het wegdek in hout is uitgevoerd.

Het symposium werd georganiseerd door het Aluminium Centrum uit Houten. De organisatie is gehuisvest in een bijzonder gebouw. Het is bijna volledig uitgevoerd in aluminium en staat op een bos van aluminium buizen. Prof.ir. F. Soetens van TNO, hoogleraar aan de faculteit Bouwkunde van de TU Eindhoven, liet zien dat de kolommen sterk en stijf genoeg zijn. “De architect twijfelde daaraan, maar onze proeven hebben hem overtuigd.” Toch moet Soetens bekennen dat bij hoge windsnelheden het gebouw enigszins beweegt op het palenbos. “Dat heb ik begrepen van de bewoners.” De beweging is minimaal, maar wordt ook door bezoekers waargenomen.

Volgens Soetens is aluminium bij uitstek geschikt voor bruggen en andere constructies in de gww­sector. “Dat het een laag smeltpunt heeft, is voor bruggen niet relevant.” Hij toonde zich gelukkig met de Europese norm voor construeren in aluminium. Het is nog een concept, maar hij is veel uitgebreider dan de Nederlandse Technische Grondslagen voor Bouwconstructies van aluminium (TGB aluminium). Volgens Soetens is er voldoende kennis over het materiaal en de mogelijkheden. Gebrek aan kennis is geen reden meer om voor een ander materiaal te kiezen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels