nieuws

‘Het is de uitstraling van je bedrijf’

bouwbreed

baarn ­ Bijna twee jaar deed aannemersbedrijf Van Wijnen over de keuze van bedrijfskleding. “We vinden het bedrijfsmatig belangrijk. Het is toch de uitstraling van het bedrijf naar buiten toe. Maar de mensen moeten het ook graag willen dragen en het moet comfortabel zijn.”

De KAM­coördinator van Van Wijnen is er maar druk mee geweest. Zo’n twee jaar geleden is begonnen met de keuze bij een werk in West. “Dat is goed ontvangen bij de werknemers. Tot dan toe liep iedereen in zijn eigen kloffie, het was eigenlijk een zooitje”, herinnert de man achter de kwaliteits­, arbo­ en milieuzorg zich.

Over één nacht ijs gaan was er niet bij en evenmin was het een kwestie van even naar de winkel op de hoek en graai maar in de rekken. “We hebben een aantal leveranciers benadert met de vraag wat ze kunnen leveren. Daar zijn er vijf uitgekomen. Per leverancier hebben we acht bouwplaats­medewerkers en vier uitvoerders in de kleren laten rondlopen. Na de proefperiode kregen we een evaluatie van de leverancier zelf en de ervaringen van onze medewerkers.”

Na de uitvoerige proefperiode bleven er twee partijen over die heel dichtbij elkaar zaten; Shield en Sibex. Die konden kleding leveren waarin het makkelijk werken was, die uit arbo­oogpunt goed waren en voldeden aan de eisen in de cao op het gebied van doorwerken in de winter.

“Vervolgens hebben we die twee bekeken op ervaringen met het leveren van kledingpakketten en de prijs.” Die ervaring is uiteraard belangrijk, omdat het niet een kwestie is van één keer een pakket leveren, maar ook de nalevering is van belang.” In een werkgroep is ten slotte bekeken wie de uiteindelijke leverancier zou worden. Daarbij was de uitkomst van de draagproef van de zestig man het belangrijkste. “Onze mensen moeten er immers in werken. Op basis daarvan hebben we een voorstel aan de directie gedaan. Uiteindelijk is Sibex eruit gerold, omdat wij vonden dat die kleding het beste aansloot bij de wensen van de werknemer en ook paste in het beeld van de werkgever.”

Het eerste kledingpakket krijgen de 700 bouw­cao’ers en de 200 uta­mensen op kosten van Van Wijnen. Het op peil houden van de kleding is een zaak van de mensen zelf. “Daarvoor hebben we een systeem bedacht waarbij de kledingvergoeding is gebruikt. In plaats van geld krijgen de werknemers per gewerkte dag een bepaald aantal punten. Die hebben we berekend op basis van de normale afschrijving van kleding.”

De Centrale Ondernemingsraad heeft zich er vervolgens over gebogen. Die was positief. Ook zijn de medewerkers geïnformeerd. “Uiteraard leverde dat vragen op van wat kost het en wat levert het op. Wat het oplevert is in ieder geval een fraai uniform kledingpakket dat lekker zit. Verder is het puntensysteem zodanig dat de mensen nu meer krijgen dan ze aan kledinggeld kregen. De COR was dan ook positief.”

Er is dan ook door Van Wijnen niet beknibbeld. “Integendeel. Zo zitten er in het pakket werkschoenen die twee tot drie keer zo duur zijn. Maar dan heb je ook kwaliteit. Het kledingpakket is ook zodanig samengesteld dat voor elk weertype de passende kleding te vinden is. Het thermisch ondergoed en de doorwerkpakken maken doorwerken bij vorst mogelijk. Maar ook in een hete zomer zijn de dunne werkbroek en het T­shirt goed te dragen.”

De KAM­coördinator is duidelijk tevreden over de manier waarop bij van Wijnen de keuze voor kleding is gemaakt. “Het heeft even geduurd, maar we hebben er wel wat voor”, zegt hij met veel gevoel voor understatement.

‘Iedereen liep in zijn eigen kloffie, het was eigenlijk een zooitje’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels