nieuws

Reclame op steigerdoek financiert restauratie

bouwbreed

naarden – Het is haast onmogelijk om er niet naar te kijken: een enorm reclamedoek aan de steiger voor Magna Plaza in Amsterdam. Bedenker Cedric Boterman: “Door reclameopbrengsten wordt Magna Plaza geverfd en opgeknapt. En bouwvakkers staan uit de wind.”

Na heel veel koffie drinken, vele borrels en handjes schudden kreeg Boterman, die drie jaar geleden Megamedium oprichtte, toestemming van stadsdeel Amsterdam-Centrum voor het plaatsen van zogeheten Swanks in de binnenstad. Swanks zijn steigerdoeken van 50 tot 2000 vierkante meter een reclame-uiting. De gemeente Amsterdam ontvangt in de binnenstad eenderde van de netto media-inkomsten. “Het gaat om tonnen. De gemeente kan dit geld bijvoorbeeld gebruiken voor restauraties”, legt Boterman uit. Hij denkt bijvoorbeeld aan het opknappen van kerktorens.

Naast gemeenten gebruiken ook vastgoedeigenaren de reclameopbrengsten om hoge restauratiekosten deels te dekken. In de Haagse binnenstad wordt op dit moment met de opbrengst van een reclamedoek van 700 vierkante meter een gevel en een dak deels gerenoveerd. Boterman benadrukt dat hij te allen tijde legaal handelt. Hij overlegt altijd met gemeenten en hangt niet zomaar doeken op. Het concept van Megamedium wordt ondersteund door het Nationaal Restauratie Fonds en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg.

Boterman spreekt van een win-win-winsituatie. “Vastgoedeigenaren en gemeenten worden er beter van, adverteerders bereiken een groot publiek en het straatbeeld wordt opgekalefaterd.” Afhankelijk van de rol die een steigerbouwer of schilder speelt, krijgt deze ook een vergoeding. Voor bouwvakkers vindt Boterman de steigerdoeken, gemaakt van vrachtwagenzeil en geprint met autolakken, een uitvinding. Zij staan uit de wind, worden minder snel duizelig van de hoogte omdat zij niet naar beneden kunnen kijken en de doeken voorkomen dat materiaal naar beneden valt.

Boterman zag in 2000 het eerste grote reclamedoek op de Ramblas, het bekende uitgaanscentrum in Barcelona. Hij was meteen verkocht. “Dat was echt gaaf. Ik dacht: dat is het. Weg met die lelijke groene doeken.” Na deze Spaanse ervaring richtte hij Megamedium op. Na een paar maanden was het eerste steigerdoek van 600 vierkante meter van Fox Televisie in Amsterdam Oud-Zuid een feit.

Ruim drie jaar later verkoopt zijn onderneming op jaarbasis 15.000 vierkante meter steigerdoek. Hij heeft zeven mensen in dienst. Naast een kantoor in Naarden staat er een kantoorpand in België. De onderneming is actief in zestien landen. Op de lijst van adverteerders, die een object voor één of twee maanden boeken, staan grote namen als L�Oreal, Heineken, Nike, Pepsi en Sky Radio. Over de totale opbrengst van één steigerdoek wil Boterman niets zeggen. Wel geeft hij aan dat alleen de installatie en productie per vierkante meter 75 euro kost. Daar komen de mediakosten dan nog bij, die worden gedeeld met de eigenaar van een pand.

Vorige week werd het grootste steigerdoek – 500 kilogram en 1024 vierkante meter – met twee kranen aan de Schiekade in Rotterdam opgehangen. Boterman benadrukt dat de steigers niet kunnen omvallen. “Met windkracht 12 kunnen de elastieken hooguit losspringen. De steigers worden op elke vloer verankerd, daarmee gebeurt dus niets.”

Een van de mooiste projecten is voor Boterman het 600 vierkante doek van Opel langs de A2 bij Utrecht. De reclame is geplaatst in een vast frame, tegen een leegstaand kantoorpand. “Niemand kan dit missen. Het is prachtig.”

Tegenstanders

Niet iedereen kan het enthousiasme van Boterman delen. In Utrecht hingen tegenstanders over een Pepsi-reclame een spandoek met de woorden: “Stop de waanzin, de wereld is niet te koop.” Stichting Alcoholpreventie eiste dat het 270 vierkante meter doek van Bacardi voor de Winkel van Sinkel in Utrecht werd verwijderd.

In Nederland bestaan nog geen vaste regels voor deze nieuwe commerciële uitingen. Boterman: “Elke gemeente heeft eigen codes en wij doen alles samen met de gemeente, dus met toestemming. In Amsterdam mogen bijvoorbeeld geen schreeuwende reclames aan de gevels. Daarom hebben we laatst een reclame van een meisje met een kort broekje teruggestuurd.”

Ook is de reclamebelasting per stad verschillend. Utrecht werkt bijvoorbeeld aan een reclame-belastingstelsel. In Rotterdam betalen adverteerders al reclamebelasting per vierkante meter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels