nieuws

Ook zonder tol geld voor Tweede Coentunnel

bouwbreed Premium

den haag – Het Rijk en de regio passen elk 83 miljoen bij als het niet lukt om via tol 166 miljoen bij elkaar te schrapen voor de Tweede Coentunnel en de West-randweg. De mogelijkheden voor tol lijken beperkt, maar desondanks wil minister Peijs (verkeer) uiterlijk 2007 beginnen met de aanleg van het 1095 miljoen euro kostende project.

Dat blijkt uit de stukken over het Meerjarenplan Infrastructuur en Transport (MIT) die zij gisteren naar de Tweede Kamer stuurde.

Peijs neemt nog geen officieel standpunt in over de mogelijkheden van tolheffing bij de Tweede Coentunnel; dat komt binnenkort. Uit een recente – tot nu toe geheime – studie naar de mogelijkheden zou blijken dat inning 20 procent meer kost dan het opbrengt. Peijs wil hierop nog niet reageren, maar laat wel weten dat in dat geval het Rijk en de regio allebei nog 83 miljoen extra op tafel leggen.

Volgend voorjaar willen regio en Rijk het een en ander in een bestuursovereenkomst vastleggen. Voorwaarde voor doorgang is een sluitende financiering en dekking voor de risico�s. Ook daarvoor lopen nog onderhandelingen tussen de regio en Rijkswaterstaat. De regio zal de 83 miljoen euro moeten bezuinigen op andere infrastructuurprojecten in de buurt.

Daarnaast is met de regio Noord-Holland overeengekomen prioriteit te geven aan de N210. Het tekort van 170 miljoen euro voor de aanleg van deze weg tussen Aals-meer en Mijdrecht komt voor 110 miljoen euro uit de pot voor regionale bereikbaarheid. De overige 60 miljoen werkt de regio weg met een kasschuif en een lening, zodat het project van 225 miljoen euro volgend jaar al op de markt komt.

Minister Peijs heeft inmiddels met alle regio�s overleg gehad over de bezuinigingen in het MIT. De uitkomst daarvan heeft geleid tot diverse wijzingen in de plannen.

De regio�s zijn akkoord gegaan met de forse bezuinigingen ten gunste van onderhoud van infra-structuur. Daarnaast is extra geld voor nieuwe projecten vastgelegd. Peijs besteedt 330 miljoen euro uit het zogenoemde kwartje van Kok aan vier werken. Het gaat naast de A4 Midden-Delfland om A4 Burgerveen-Leiden, A50 Eindhoven-Oss en N18 Varsseveld-Enschede.

Verder komt 255 miljoen euro beschikbaar voor een betere benutting van de hoofdwegen. Omdat het vorige kabinet al 460 miljoen hiervoor had uitgetrokken, gaat het in totaal om 715 miljoen. In totaal zijn zestien knooppunten geselecteerd. Met dit geld worden onder meer spitsstroken aangelegd op de knelpunten A2 Leenderheide-Budel en de A1/A28 knooppunt Hoevelaken.

Reageer op dit artikel