nieuws

Lounge 1 biedt run, fun en surprise

bouwbreed Premium

schiphol – Wachten in Lounge 1 op Schiphol wordt straks een aangename bezigheid. Een deel van deze uit te breiden wachtruimte is nu al tijdelijk in gebruik en heeft niets van een kille wachtkamer. In tegendeel.

Lounge 1, de wachtruimte achter de paspoort- of ticketcontrole voor passagiers naar Schengen-bestemmingen, ondergaat momenteel een metamorfose. De huidige voorziening dateert van eind jaren zestig en is niet meer berekend op het huidige bezoekersaantal. Naar een ontwerp van Bentum Crouwel wordt de oppervlakte meer dan verdubbeld tot 22.000 vierkante meter en tevens uitgebreid met een bagagekelder.

De 8 meter hoge, geheel transparante nieuwbouw die tegen het bestaande gebouw komt, moet in april 2004 klaar zijn. Een deel ervan is nu al als tijdelijke voorziening in gebruik. Na voltooiing volgend jaar wordt begonnen met de renovatie van de bestaande ruimte (9000 vierkante meter) waarna beide gebieden medio 2005 met elkaar worden verbonden. Met de verbouw/nieuwbouw is een investering van 308 miljoen euro gemoeid.

De bezoekers merken niets van de werkzaamheden die bouwcombinatie HBG/Ballast Nedam uitvoert. Want, zoals J. van Streun, hoofd business development Schiphol, het formuleert “het is hier haute cuisine, terwijl de keuken wordt verbouwd”. De moderne, glimmende en bredere corridor die nu in gebruik is, heeft nu nog (tijdelijk) een verlaagd plafond. “Dit deel van de bouwput is namelijk clean area. Geen plafondtegel mag hier dus loszitten”, aldus B. de Zwart van Schiphol Project Consult.

Lounge 1 bestaat uit een groot plein met rondom een scala aan horecagelegenheden, winkels en faciliteiten. Het huidige winkeloppervlak (1200 vierkante meter) wordt bijna verviervoudigd volgens een nieuw shopping- en verblijfsconcept. In totaal zijn maar liefst vijf ontwerpbureaus bij dit project betrokken.

De bezoeker moet er straks blindelings zijn weg vinden. Zo zijn er zogenaamde �run�-winkels voor gewilde producten als parfum. Rond het plein bevinden zich de �fun�-winkels en dicht bij de pieren stuit de reiziger op �surprise�-winkels. Andere manieren om de tijd te verdrijven, zijn er in de vorm van een casino of het Communications Centre voor virtueel contact met de rest van de wereld. De diversiteit is ook terug te vinden in de afmeting van de winkels: de kleinste shop meet 20 vierkante meter, de grootste nagenoeg het twintigvoudige. Op de eerste bouwlaag komt een circa 100 meter lange Foodcourt. Vanuit deze �uitstekende doos� heeft de consument nog het beste uitzicht op het vliegverkeer.

Ook onder en naast de nieuwe Lounge vindt uitbreiding plaats. Onder de wachtruimte komt een ondergrondse tunnel voor het transport van bagage die uiteindelijk leidt naar een nieuwe bagagesorteerhal van een kleine 12.000 vierkante meter. Deze voorziening is zo geconstrueerd dat hier in de toekomst een acht bouwlagen hoge nieuwbouw op kan verrijzen.

Bekistingswand

Voor de wanden van deze ondergrondse uitbreiding is gekozen voor de holle betonnen bekistingswand van Alvon Bouwsysteem. De wand is 40 centimeter dik en bestaat uit twee lagen prefab beton met daartussen hoofdwapening en ter plaatse gestort beton, in dit geval zelfverdichtend. De Zwart: “De stekken uit de vloer zijn rond 32 millimeter. Ze worden in mallen met de hoofdwapening vervlochten, waardoor de wapening maatvast is. Het eindresultaat is een strakke wand.” Het is daarnaast ook uitvoeringstechnisch voordeliger. “Qua planning is het twee tot drie keer zo snel, omdat er geen bekisting hoeft te worden gemaakt en gesteld.” Begin 2005 moet de kelder klaar zijn.

Reageer op dit artikel