nieuws

Koolzaadolie blijkt sublieme bouwgrondstof en brandstof

bouwbreed

delfzijl – Nederlandse koudgeperste koolzaadolie als biobrandstof voor vrachtwagens en als duurzame oppervlaktebehandeling voor asfalt. Vanaf medio volgend jaar is dit mogelijk dankzij de bouw van een oliemolen in de haven van Delfzijl.

Het initiatief hiervoor komt van Solaroilsystems uit het Friese Boyl. Het bedrijf werkt hierin samen met 150 akkerbouwers uit het noorden van het land voor de teelt van kool- en raapzaad en de graanhandelaar Nieveen uit Delfzijl. Dit bedrijf stelt de ruimte voor de oliemolen, in feite een oliepersinstallatie, en silo�s ter beschikking voor de op- en overslag van zaden, granen en de olie.

Concrete interesse voor de olie is er reeds van het bedrijf Smid & Hollander, een wegenbouwdochter van Esha Holding. De olie kan namelijk worden verwerkt voor de oppervlaktebehandeling van asfalt, waardoor minder bitumen hoeft te worden gebruikt. Voorts wordt de levensduur van de wegen verlengd en de remweg van auto�s korter.

De kool- en raapzaadolie kan ook uitstekend dienen als milieuvriendelijke vervanger van diesel als autobrandstof. Voordeel voor gebruikers is vooral dat de olie dankzij een accijnsvrijstelling 15 tot 20 cent per liter goedkoper is dan gewone diesel. “We hebben de eerste orders al binnen van grootschalige dieselverbruikers zoals vervoerders, bedrijfswagenparken en agrariërs”, meldt H. Aberson van Solaroilsystems trots.

Als de oliemolen volop in bedrijf is, kan jaarlijks 3,5 miljoen liter olie worden geproduceerd. Hiervoor is zo�n 2000 hectare koolzaad nodig. Solaroilsystems begint volgend jaar voorzichtig met de productie van 1,2 miljoen liter, waarvoor 750 hectare nodig is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels