nieuws

Houtvezel houdt betonnen geluidsscherm schoon

bouwbreed Premium

veldhoven – Het Sound Safe System combineert veiligheid met geluidabsorptie. Deze ontwikkeling van Haitsma Beton, Durisol en DLA+ Landscape Architects vergt weinig bebouwingsruimte en kan volgens projectadviseur B. Heijmer van Haitsma Beton in beginsel zonder fundering toe.

Het Sound Safe System is een concept van Haitsma Beton uit Soest en Durisol uit Raalte naar een ontwerp van DLA+ Landscape Architects uit Groesbeek. Het bestaat uit een voorgefabriceerde betonnen barrier met een geluidabsorberend scherm uit houtvezelbeton in een constructieve omranding van thermisch verzinkt staal.

De schermen kunnen worden gecombineerd met elementen waarin bijvoorbeeld kunststof of hout is verwerkt. Vergeleken met stalen constructies vergt het systeem volgens Heijmer weinig onderhoud.

De mate van veiligheid komt overeen met het H2-niveau. Het scherm reduceert het geluid tot maximaal 4 decibel. Het materiaal absorbeert geluid op de weg en schermt bebouwing af voor geluid van de weg. Voor een gunstiger akoestisch effect worden de elementen onder een hoek van 5 graden geplaatst. De leverancier biedt het systeem in een dubbele uitvoering aan voor een middenberm en een enkele voor een zijberm.

Het systeem is voor het eerst voorgeschreven in een bestek van de directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat voor de aanpak van de A2 nabij Veldhoven.

Daar staan de schermen op de brede Stepbarrier die Haitsma al enige jaren levert. Die meet in lengte, breedte en hoogte respectievelijk 400 bij 75 bij 90 centimeter en weegt 5000 kilo. Het geluidabsorberende scherm van Durisol is 2,10 meter hoog en weegt een kleine 30 kilo. De enkelvoudige variant bestaat uit een 5 centimeter dikke betonplaat waarop 10 centimeter houtvezelbeton zit. Tot een totale hoogte van 3,5 meter kan het systeem zonder extra fundering worden gebruikt.

De elementen staan koud op de weg. Heijmer noemt ze daarom geschikt voor permanente én tijdelijke plaatsing. Een voorbeeld van het laatste is een rommelige bouwput waar het scherm geluidsoverlast vermindert en de veiligheid vergroot. De stalen omranding beschermt de elementen rondom, zodat ze bij het verplaatsen niet beschadigen. De omranding geeft tevens stijfheid wat het gewicht beperkt.

De dragende Stepbarrier-elementen zijn door middel van een geoctrooieerde spie met elkaar verbonden. Zo ontstaat een geschakeld systeem waarin nauwelijks speling zit. Op de barrier-elementen staan verzinkt stalen steunen waartegen de schermelementen worden geplaatst. De schermen zijn aan de achterzijde verankerd.

Per dag kan in Heijmers berekening maximaal 800 meter scherm worden geplaatst. Montage kan direct vanaf de vrachtwagen met behulp van een laadkraan geschieden. De betonnen barriers worden in het Friese Kootstertille gemaakt; de schermen komen uit Raalte. Voor het project in Veldhoven zijn de barriers eerst in een depot gezet en van daaruit naar de locatie gebracht. Op die manier wilde de aannemer vertragingen door files voorkomen.

Houtvezelbeton heeft een enorm absorberend vermogen. Die eigenschap beneemt graffitispuiters die een schildering aanbrengen op bijvoorbeeld een geluidsscherm uit houtvezelbeton al snel de aardigheid. Er gaan heel wat spuitbussen doorheen en de verf trekt in de loop der tijd in het materiaal. Heijmer heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de schermen van het Sound Safe System een schone aanblik blijven bieden.

Houtvezelbeton is in grote mate zelfreinigend, zodat de schermen nauwelijks onder aangroei van algen lijden. De onderbouw heeft daar meer last van. Als oplossing ontwikkelde Haitsma een reiniger die met heet water de algen van het beton sproeit. Dit gereedschap kan bijvoorbeeld aan de voorkant van een Unimog worden gehangen; een getrokken aggregaat maakt de reinigingscombinatie compleet. Het systeem kan maximaal 1 kilometer barrier per uur schoonmaken.

Reageer op dit artikel