nieuws

Grote kansen voor kleine ingenieursbureaus

bouwbreed

Het is een bekend gegeven: de grote Nederlandse ingenieursbureaus worden steeds groter. Maar ook logger, bureaucratischer en anoniemer. In een markt die vraagt om creativiteit en flexibiliteit krijgen �kleine� bureaus dan ook steeds grotere kansen, meent Remco de Boer. Arcadis neemt PRC Bouwcentrum over. Nadat vorige week bekend werd dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) geen […]

Het is een bekend gegeven: de grote Nederlandse ingenieursbureaus worden steeds groter. Maar ook logger, bureaucratischer en anoniemer. In een markt die vraagt om creativiteit en flexibiliteit krijgen �kleine� bureaus dan ook steeds grotere kansen, meent Remco de Boer.

Arcadis neemt PRC Bouwcentrum over. Nadat vorige week bekend werd dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) geen bezwaar heeft, is de overname definitief. Dat is goed nieuws – vooral voor de huidige concurrenten van PRC; zij hebben over een paar jaar waarschijnlijk een concurrent minder. Arcadis neemt namelijk niet over, Arcadis �neemt op�, assimileert.

Overgenomen bureaus moeten hun identiteit opgeven; hun identiteit die er juist voor zorgde dat ze zelfstandig zo succesvol waren. Al in 1998 zei directeur Jan Zijlstra over de samensmelting van Heidemij Bouw met Grabowsky & Poort en Starke Diekstra tot Arcadis Bouw/Infra in deze krant: “Al die bedrijven hadden verschillende culturen. Iedereen moest zijn identiteit inleveren”. �One-firm-concept� noemt Arcadis het: alle diensten, onderdelen en medewerkers in alle landen onder één naam, met één uitstraling en één identiteit.

Niet iedereen voelt zich in zo�n organisatie thuis. Traagheid en bureaucratie zijn bijna onvermijdelijk. De individualistische, tikje rebelse topadviseurs die een innovatief ingenieursbureau nodig heeft, houden het dan ook vaak voor gezien. Zo kon het gebeuren dat zes jaar na de inlijving van Grabowsky & Poort door Arcadis niet alleen de naam verdween, maar ook een aantal van de mannen die Grabowsky Grabowsky maakten.

De huidige markt vraagt juist om ondernemende toppers die midden in de praktijk staan. Vraagstukken worden steeds complexer. Hoe maken we optimaal gebruik van de ruimte in onze steden? Hoe zorgen we ervoor dat Nederland straks niet permanent in de file staat, of onder water? Om flexibel in te spelen op vragen uit de markt zijn ondernemende, �out-of-the-box-denkers� nodig die goed kunnen samenwerken en vooral initiatieven nemen.

Snel reageren, individualiteit en creativiteit zijn belangrijker dan ooit. Veel �kleine� advies- en ingenieursbureaus kunnen dat, hebben dat, zijn dat. Alleen hebben ze vaak moeite om het goed voor het voetlicht te brengen. Dat kan beter. Laat potentiële opdrachtgevers zien dat je de kracht hebt om te innoveren, goedkopere technieken te ontwikkelen én toe te passen. Laat zien dat je toppers in huis hebt die niet vastzitten in een keurslijf maar die in het belang van de opdrachtgever nog langs het randje durven lopen.

Creativiteit is hét wapen in de steeds complexer wordende technische advieswereld. Wie de juiste mensen in huis heeft, wint. Ergens voor stáán, herkenbaar zijn, daar gaat het weer om. De omslag is merkbaar. Polderen en doe-maar-gewoon zijn niet langer voldoende. Minister Brinkhorst van Economische Zaken klaagt over de zesjesmentaliteit in Nederland. Er mag – nee er moet – weer boven het maaiveld uit worden gestoken; we moeten onszelf weer doelen stellen.

Het beursgenoteerde Arcadis heeft ook doelen. In het jaarverslag 2002 schrijft de raad van bestuur dat “alle inspanningen erop zijn gericht omzet en winst te vergroten”. De daaraan gekoppelde financiële doelstellingen zijn zeer expliciet: groei van zowel de omzet als de winst per aandeel met minimaal 10 procent, de operationele marge moet 8 procent bedragen en het rendement op geïnvesteerd vermogen minimaal 15 procent.

Geldmachine

In het Adformatie, weekblad voor marketing, reclame en media verzuchtte �creative� en reclameveteraan Mal MacDougall onlangs dat het lastig is om in alle opzichten oprecht te zijn in het klantencontact als de prioriteit van een bureau bij de komende kwartaalcijfers ligt. Ik denk dat hij gelijk heeft. Maar het gaat te ver om Arcadis af te schilderen als alleen een geldmachine. Als je met 8500 medewerkers in de toptien van �s werelds grootste architecten- en ingenieursbureaus staat, doe je heel veel dingen heel erg goed. Zo goed zelfs dat Arcadis Nederland ontgroeit.

In 1992 haalde Arcadis nog 79 procent van zijn omzet uit Nederland; vorig jaar was dit nog maar 36 procent. Multinationals en overheden wereldwijd van dienst zijn, daar liggen hun kracht, hun hart én het geld. Langzaam verschuift de focus. Op de Nederlandse markt krijgen kleinere bureaus – en dat zijn in vergelijking met Arcadis bijna alle bureaus – daardoor nieuwe kansen. Pak ze, zou ik zeggen.

PRC Bouwcentrum gaat binnen Arcadis ongetwijfeld een mooie – internationale – toekomst tegemoet. Zelf zei Douwe Kras, algemeen directeur van PRC, in het persbericht waarin de overname werd aangekondigd daarover al: “Door deze stap kunnen we gezamenlijk onze expertise in een boeiende en internationale markt exploiteren.”

PRC zal dat onder eigen naam blijven doen. Er werd niet gezegd voor hoelang nog. Een jaar of vijf schat ik, en dan heet PRC gewoon Arcadis. Ben benieuwd of Kras er tegen die tijd nog werkt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels