nieuws

Dragados en HBG vinden elkaar weer op de snelweg

bouwbreed

madrid – Autosnelwegen in Friesland en Ierland zijn er debet aan dat de Hollandsche Beton Groep en het Spaanse Dragados elkaar weer gevonden hebben in werkmaatschappijen. In het eerste geval behoren beide bedrijven tot de preferred bidder voor de N31 tussen Drachten en Leeuwarden. In Ierland is het uitgebrachte bod al toegewezen. Daar betreft het een autoweg van Dublin naar Noord-Ierland.

HBG en Dragados kennen elkaar nog van de fusie van twee jaar geleden, een huwelijk dat weer werd ontbonden toen het Spaanse constructiebedrijf ACS zich ontfermde over Dragados. Kort daarna zette ACS-voorzitter Pérez (ook voorzitter van voetbalclub Real Madrid) HBG in de etalage, waarna het uiteindelijk onder de hoede kwam van de Koninklijke BAM Groep. De samenwerking tussen HBG en Dragados voor snelwegen dateert uit de fusietijd, in het Ierse geval al uit een periode vóór de fusie.

De werkmaatschappij voor de N31 bestaat behalve uit Dragados en HBG Civiel (binnenkort BAM Civiel) uit Dura Vermeer, Ballast Nedam, Imtech en ingenieursbureau Oranjewoud. Het beoogde project in Friesland betreft een concessie voor een periode van 20 jaar. Het gaat daarbij om ontwerp, bouw, financiering, uitvoering en onderhoud van een 22 kilometer lange tolweg. Het gaat om een investering van 60 miljoen euro.

Het Spaanse Dragados wordt gezien als een welkome partner in deze infrastructurele civiele werken. Op dit terrein heeft Dragados een lange internationale ervaring, met 42 concessies waarvan enkele voor vliegvelden en 26 voor autotolwegen. Op dit moment beheert Dragados in combinatie met andere partners 3500 kilometer autosnelweg. Dit jaar heeft het bedrijf 130 miljoen euro gefactureerd in deze sector. Dat is 10 procent meer dan in 2002.

Intussen werkt Dragados ook samen met Ascon, de Ierse groepsmaatschappij van de BAM Groep die is gespecialiseerd in infrastructurele civiele werken. Beide bedrijven maken deel uit van een consortium dat is belast met de aanleg van een autosnelweg van 54 kilometer die Dublin met Noord-Ierland moet verbinden. Het gaat hier om een concessie van 30 jaar.

Interessante partner

Dat HBG en Dragados elkaar via de achterdeur weer in de armen zijn gevallen, hoeft niemand te bevreemden. “De voorbereidende gesprekken om een bod uit te brengen op de aanleg van de N31 vonden plaats tijdens de fusiebesprekingen en die contacten zijn nooit verbroken”, aldus een woordvoerder van BAM.

Ook voor de toekomst sluit hij nieuwe vormen van samenwerking niet uit. “Je zoekt voor elk project naar partners met de meeste kennis en ervaring. Dragados beschikt daarover. Daarom blijft Dragados voor ons een interessante partner in de toekomst.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels