nieuws

Brunsbruggen Babberich beleven Nederlandse primeur

bouwbreed

babberich – Voor het eerst in Nederland wordt bij kathodische bescherming van betonwapening gebruik gemaakt van netten van koolstofvezel als alternatief voor titanium. Dat gebeurt bij de renovatie van de Brunsbruggen in Babberich. De provincie Gelderland besloot tot deze methode onder meer vanwege de eenvoudige applicatie. Hierdoor is de prijs behoorlijk concurrerend.

De corrosie van de wapening in het beton van de twee Brunsbruggen in Babberich heeft door de jaren heen aanzienlijk schade aan de draagconstructie toegebracht. Onderzoek wijst uit dat de corrosie dermate ernstige vormen heeft aangenomen dat verdere aftakeling wel eens in een rap tempo zou kunnen plaatsvinden.

De traditionele reparatiemethode, het weghakken van het aangetaste beton en wapening, is volgens de provincie geen optie. De corrosie concentreert zich bij de opleggingen en het plaatsen van een nieuwe ondersteuningsconstructie zou het herstelwerk omvangrijk en zeer kostbaar maken. Bovendien zou deze traditionele aanpak gedurende lange tijd stremmingen met zich meebrengen.

In die zin is het dan ook logisch dat de provincie een oplossing zocht in de richting van kathodische bescherming van de wapening. Zo�n 25 jaar na introductie vindt deze technologie steeds meer toepassing. Het is feitelijk ook de enige methode die effectief de corrosie van wapening kan stoppen, zo blijkt uit uitvoerige monitoring.

Het principe van kathodische bescherming is dat door het kunstmatig verlagen van het potentiaal van de wapening corrosie zelfs onder agressieve omstandigheden wordt uitgesloten.

Anodemateriaal

Bij de gangbare kathodische bescherming wordt in of op het beton een anodemateriaal aangebracht en vervolgens met de wapening in een elektrisch circuit verbonden. Doorgaans bestaat het anodemateriaal uit titanium netten dat op het betonoppervlak door middel van een spuitbetonlaag wordt aangebracht.

Op de Brunsbruggen is het anders gegaan. Daar wordt deze maanden het CarboCath systeem toegepast. In plaats van titanium netten worden flexibele en lichte anode netten van koolstofvezels gebruikt. In vergelijking met de stijve, een beetje op kippengaas gelijkende titanium netten is de verwerking van het koolstofvezel net erg makkelijk.

Het CarboCath-systeem weegt 5 tot 10 kilogram per vierkante meter, inclusief. Dat is vooral te danken aan de minimale hoeveelheid mortel die nodig is. Met een mortellaag van circa 10 millimeter kan in principe al worden volstaan. Het koolstofvezel net is 1,27 meter breed en zit op rol. Met een roller wordt het weefsel in de mortel aangedrukt.

In aanschaf zijn de koolstofvezel netten duurder, maar omdat de applicatie van het systeem betrekkelijk eenvoudig en snel is, valt het CarboCath systeem uiteindelijk fors goedkoper uit. Mede dankzij het verwerkingsgemak kan het project in het relatief korte tijdsbestek van vier maanden worden uitgevoerd.

Concurrerend

Volgens CPM Systems uit Gasselternijveen, de leverancier van CarboCath, is de prijs van het systeem in vergelijking met het gebruik van titanium netten bij de Brunsbruggen 25 tot 30 procent lager. Voor de provincie was dat reden om de constructieve balken in het geheel in te pakken en niet zoals aanvankelijk in het bestek stond alleen de onderkant en sommige zijvlakken.

De Brunsbruggen in Babberich hebben de Nederlandse primeur, maar ook wereldwijd is de toepassing van het systeem nog betrekkelijk nieuw. Twee jaar geleden vond het CarboCath systeem voor het eerst toepassing in Noorwegen, het land overigens waar ook Optiroc, de producent van het koolvezelweefsel, is gevestigd. Monitoring van het Noorse proefproject toonde aan dat de corrosieaanpak bijzonder effectief is. Een verklaring is dat het net geweven is van draden die bestaan uit duizenden koolstofvezels die samen voor een groot geleidend contactoppervlak zorgen. CPM Systems spreekt van een effectieve oppervlakte van 15 vierkante meter koolstof op elke vierkante meter beton.

In Babberich levert een solarsysteem de voeding. De monitoring, zoals ook verplicht volgens de euronorm NEN-EN 12696, vindt op afstand plaats via gsm-verkeer. De leverancier verwacht dat het Carbocath-systeem dankzij de eenvoudiger applicatie een sterke impuls zal leveren voor de toepassing van kathodische bescherming van betonconstructies.

�Deze technologie vindt steeds meer toepassing�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels