nieuws

Verplaatsing Amsterdamse SOI-fabriek blijft tot einde spannend

bouwbreed Premium

amsterdam – Een fabriek van 6600 ton verplaatsen over een lengte van één kilometer is geen peulenschil. Twee dagen voor het werkelijke transport moet er nog veel gebeuren. Overal liggen rijplaten. Straatlantaarns, bomen en hekken zijn verwijderd. Sloten op het traject zijn gevuld met zand en planken bedekken waterleidingen.

Imtech Projects BU Industry legt nieuwe kabels aan en heeft het oude complex vrij geschakeld en afgekoppeld. Er wordt gemeten en druk gehakt.

Mammoettrailers, ofwel ruim duizend wielen, staan klaar. Eén van de trailers schuift onder de SOI-fabriek, soi staat voor slak-opwerkingsinstallatie. De ruimte tussen de palen onder de SOI-gebouw is echter te krap. Er moet een stuk van de palen af. Over één dag is het zover. De SOI, waar bodemas wordt behandeld op het terrein van het Afval Energie Bedrijf, krijgt morgen een nieuwe stek.

De complete fabriek wordt verplaatst omdat op de huidige locatie de eerste hoogrendement afvalverbrandingsinstallatie komt. Over de lengte van 1 kilometer zijn 30.000 vierkante meter rijplaten nodig.

“We hebben alle scenario�s bekeken. Slopen, nieuwbouw, geen fabriek en verplaatsing van de SOI. Het laatste was de beste optie”, aldus projectleider R. Schuster van het Afval Energie Bedrijf.

Firma Bresser/van �t Wout verzorgt de verplaatsing van de fabriek. Projectleider S. Soonieus, die net is afgestudeerd van de TU in Delft, is enthousiast. “Er moet nog veel gebeuren, maar we gaan het halen.”

Het SOI-gebouw in Amsterdam is 50 meter lang, 32 meter breed en 20 meter hoog. Het bestaande gebouw staat op 143 palen met een lengte van 24 meter. In deze palen zaten voorspanstrengen die in de betonvloer waren gestort.

Deze strengen zijn doorgeslepen en in alle paal is een horizontale pen aangebracht. De pennen kunnen het gebouw dragen. Als alle mammoetwagens onder het gebouw staan wordt alles uitgevuld. Dit gebeurt met hout en zakken die zijn geïnjecteerd met een groutmengsel.

Hakkers zijn woensdag nog bezig geweest met het ontkoppelen van de palen. Soonieus heeft veel respect voor de mannen want het is een rotklus onder een gebouw te moeten werken. waar een werkruimte is van slechts 1,30 meter.

Hulpconstructie

In het SOI-pand is een tijdelijke stalen hulpconstructie van 60 ton aangebracht. “Het zwaarste gedeelte in de fabriek is horizontaal en verticaal omklemd om zetting te voorkomen. Het was millimeterwerk om de grote delen van de constructie via twee deuren het gebouw in te krijgen”, licht Soonieus toe. “Sommige delen zijn in de fabriek aan elkaar gelast.”

Vandaag verplaatsen de mammoetwagens de fabriek 160 meter. Het is spannend of de trailers het gewicht kunnen dragen. Normaal is er een overcapaciteit van 40 procent, nu is dit 10 procent. Als het niet lukt is er een ontsnappingsmogelijkheid: het dak van de fabriek kan eraf. Het transport krijgt te maken met een hoogteverschil van 2,5 meter. Dit betekent dat het gebouw licht scheef komt te staan.

De plek waar de SOI-fabriek komt, lag er woensdag nog verlaten bij; 140 paalkoppen staken uit de grond. De bovenkant van de paalkoppen is vlak gemaakt. Daar komen vijzels op die de ruimte tussen paal en gebouw kunnen opvullen. De vijzels worden eerste gevuld met water en naderhand met grout.

Maar zover is het nog niet. Eerst moet de fabriek nog op transport. De projectleider van Mammoet verwacht morgen geen problemen. Maar het is natuurlijk altijd spannend of de drie sloten waar het transport overheen moet voldoende draagvermogen hebben.

QUOTE:�Het is een rotklus onder een gebouw

te moeten werken�

Reageer op dit artikel