nieuws

Scania wil cabine met kreukelzone

bouwbreed

amsterdam – Scania toont op de BedrijfsautoRAI een model van een nieuw ontwerp voor een cabine. De voorkant ervan is voorzien van een �kreukelzone� die andere voertuigen bij een frontale botsing beschermt. In de berekening van Scania vermindert deze kreukelzone het aantal verkeersdoden op de Europese wegen jaarlijks met zo�n 900. De voorziening bestaat uit […]

amsterdam – Scania toont op de BedrijfsautoRAI een model van een nieuw ontwerp voor een cabine. De voorkant ervan is voorzien van een �kreukelzone� die andere voertuigen bij een frontale botsing beschermt. In de berekening van Scania vermindert deze kreukelzone het aantal verkeersdoden op de Europese wegen jaarlijks met zo�n 900.

De voorziening bestaat uit een 60 centimeter lange �motorkap�, die absorbeert bij een botsing vrijkomende energie. Bij een botsing raakt de constructie een personenwagen op bumperhoogte waardoor de kreukelzone van de personenwagen optimaal wordt benut. De structuur beschermt de inzittenden van de vrachtwagen bij een botsing met bijvoorbeeld een oplegger. Uitgevoerd met een zachte buitenkant verkleint de kap de gevolgen van een botsing met voetgangers of fietsers. De kreukelzone verzwaart het voertuig met 250 kilo. Scania vindt dat de wet vervoerders moet stimuleren om hun wagens veiliger te maken zonder dat het ten koste van het laadvermogen gaat. De fabrikant stelt de wetgever om die reden voor 60 centimeter extra lengte en 250 kilo extra gewicht toe te staan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels