nieuws

Renault legt nadruk op veiligheid

bouwbreed

amsterdam – Een Europese winnaar. Met die kwalificatie presenteerde Renault de nieuwe Master op de BedrijfsautoRAI. De fabrikant noemt deze lichte bedrijfswagen veiliger dan producten van de concurrentie.

Een volgeladen Master heeft bij honderd kilometer per uur een remweg van zo�n 44 meter; lichte bedrijfswagens van andere merken hebben al snel een ruime tien meter meer nodig.

De Master remt met het zogeheten X-systeem dat uit twee circuits bestaat. Het ene remt het linkervoorwiel en het rechterachterwiel af, het andere de overige wielen. Renault noemt de nieuwe bedrijfswagen ook ergonomischer.

De laadhoogte bedraagt 534 millimeter; 131 millimeter minder dan andere fabrikaten. De nieuwe Master weegt 2,8, 3,3 of 3,5 ton. Als bestelwagen komt de Master in zes varianten met een laadruimte van 8 tot 13,9 kubieke meter. Renault bouwt ook chassis met een enkele of dubbele cabine en met een kiepende laadbak. Bij elkaar zijn er 24 modellen. De fabrikant biedt de keuze uit vier motoren van 1,9 liter/61,1 kilowatt tot 3 liter/101,4 kilowatt.

Opel toonde op de BedrijfsautoRAI de nieuwe Movano. Het programma omvat onder meer gesloten bestelwagens en chassis met een dubbele cabine. De fabrikant monteert er nieuwe common-rail turbodieselmotoren in van 2,5 liter/75 kilowatt en 3 liter/101,4 kilowatt. Een versnellingsbak met zes gangen brengt de kracht over op de wielen.

Schakelen gebeurt met een pook in de vorm van een joystick. De fabrikant levert deze bedrijfswagen met drie wielbases, drie hoogtes en in twee gewichtsklassen. De laadlengte varieert van 2,71 tot 3,71 meter. Uitgevoerd met de maximale dakhoogte bedraagt de stahoogte 2,15 meter. Op het chassis kan ook een al dan niet kippende open laadbak. Niet onbelangrijk noemt Opel het ontwerp. De bedrijfswagen wordt steeds meer gezien als rijdend visitekaartje van de ondernemer en moet dus ook �emotionele waarde� hebben.

Mercedes-Benz gebruikt de BedrijfsautoRAI voor de internationale première van de nieuw ontwikkelde Vito. Die biedt een lengte van 4748 tot 5223 millimeter, een wielbasis van 3200 en 3400 millimeter en drie diesel- en twee benzinemotoren. De motoren staan in de lengterichting. Achterwielaandrijving verbetert volgens de fabrikant de tractie en geeft een neutraal stuur- en weggedrag. De lange uitvoering met hoog dak biedt 6,49 kubieke meter laadvolume. De extra lange Vito heeft een laadlengte tot 2897 millimeter. Tussen de wielkasten zit 1277 millimeter ruimte zodat er drie Europallets achter elkaar passen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels