nieuws

Informatiecentrum kabels betert zijn leven

bouwbreed

maarssen – KLIC, het Kabels en Leidingen Informatiecentrum, maakt bij de verwerking van aanvragen om informatie in drie procent van de gevallen fouten die mogelijk tot schade kunnen leiden. Dat blijkt uit onderzoek van Kiwa Management Consultants. KLIC-directeur ir. P.H.A. Rietjens vindt dat getal aan de hoge kant en ziet ruimte voor verbetering.

KLIC is een landelijke stichting ter voorkoming van schade aan kabels en leidingen. Gravers kunnen hier bij voorgenomen graafwerkzaamheden informatie opvragen over de ligging van kabels en leidingen die ruim duizend deelnemende kabel- en leidingenbeheerders hebben laten registreren. Het onderzoek van Kiwa in opdracht van KLIC moest het antwoord vinden op de vraag hoe vaak (procentueel) er een risico ontstaat op beschadiging van kabels en leidingen, doordat een graver niet of te laat is voorzien van de juiste informatie van kabel- en leidingenbeheerders. In 2,1 procent van de gevallen is risico op schade ontstaan door onjuiste registratie van relevante gegevens. Bij 0,9 procent is de graaflocatie met omhullende veelhoek niet goed en in 0 procent van de gevallen blijkt dat een leidingbeheerder geen KLIC-bericht heeft ontvangen.

Het onderzoek van Kiwa is gedaan op een steekproef van 360 meldingen uit een totaal van 7244 aanvragen voor informatie in de periode 6 augustus tot en met 27 augustus 2003. Kiwa meent dat de periode representatief is om een uitspraak te kunnen doen over het kwaliteitsniveau van de uitmeldingen. Er is namelijk sprake van normale werkdruk: er zijn wel minder meldingen, maar die zijn door minder mensen behandeld.

Rietjens zegt dat de fouten die zijn ontstaan, zijn veroorzaakt door menselijke fouten. De aanvragen van gravers worden handmatig verwerkt. Informatie wordt kritisch bekeken en geverifieerd. “Maar het blijft mensenwerk”. Wel is volgens hem duidelijk dat het verdere proces van berichten versturen en borging van het proces bij KLIC goed is. Een methode waarbij de aanvragers via internet elektronisch een aanvraag kunnen opstellen en het handwerk wordt geautomatiseerd, kan het aantal fouten sterk beperken. Momenteel loopt een proef met dit systeem bij een aantal grote bedrijven. Voor het eind van het jaar moet dat breder beschikbaar komen.

Gezamenlijk

Eerder heeft adviesbureau HLA uit Epe onderzoek laten doen door Koppen de Neve, Energy & Consultancy Services in Delden. Daarin wordt gesproken van 10 tot 20 procent fouten in de aanvraagverwerking bij KLIC. HLA beschikt ook over een computerprogramma als KLIC voor het melden en versturen van berichten. Rietjens zegt HLA te hebben benaderd voor gezamenlijk onderzoek in de beoogde proefperiode in augustus. “Wij hebben echter geen gegevens ontvangen. Die grote foutpercentages zijn dan ook niet te controleren”, aldus Rietjens.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels