nieuws

Bovenbouw van Betuwelijn gegund voor 104 miljoen

bouwbreed

utrecht – NS-dochter Strukton gaat samen met het Duitse Fahrleitungsbau het spoor, bovenleidingen en de portalen voor de Betuwelijn aanleggen. Met de gunning van de bovenbouw voor bijna 104 miljoen euro is alleen nog het contract voor tunnelveiligheid te vergeven voor het megaproject van 4,71 miljard euro.

De aannemers stonden in de rij voor de openbare aanbesteding. ProRail kon kiezen uit maar liefst negen offertes. De opdrachtgever is aangenaam verrast door het prijsniveau van de biedingen die de laatste tijd consequent onder de ramingen liggen. Afgelopen woensdag is het contract getekend. De bouw van het spoor en de bovenleiding begint medio volgend jaar en zal uiterlijk 1 april 2006 klaar zijn.

Het omstreden goederenspoor krijgt als enige spoorlijn in Nederland 25 kV-bovenleidingen, terwijl het Rijk deze aanpassing om sneller te rijden op alle andere spoortrajecten wegbezuinigde. De meerkosten bij nieuwbouw zijn echter relatief laag en de zware goederentreinen vormen de onderliggende redenen om toch voor 25 kilovolt te kiezen.

De bouwcombinatie gaat het traject tussen Gorinchem en de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal bij Angeren aanleggen. In totaal gaat het om 72 kilometer dubbelspoor. Bovendien leggen de twee bedrijven over 103 kilometer de bovenleiding aan tussen de Sophiaspoortunnel bij Hendrik-Ido-Ambacht en de tunnel in Zevenaar. Het eerste deel – de zogenoemde Havenspoorlijn – was al gegund en de zogenoemde Waardse Alliantie voorziet ook in de aanleg van het spoor. Om de herkenbaarheid te vergroten, krijgen de portalen voor de bovenleidingen dezelfde gebogen vorm als het geluidsscherm.

Het streven is om de lijn in december 2006 op te leveren. Om dat te halen is het wel noodzakelijk dat minister Peijs (verkeer) opdrachtgever ProRail uiterlijk 24 oktober duidelijkheid verschaft over het laatste grote deelcontract.

Het parlement windt zich echter nog op over de noodzaak van sprinklers in de vijf tunnels. Omdat een systeem van ventilatie net zo goed kan werken, zou daarmee 65 miljoen euro kunnen worden uitgespaard. Echter in de vergunningen is sprake van sprinklers en de omliggende gemeenten lijkt dat een stuk veiliger. Met de tunnelbeveiliging is nog een bedrag van tussen de 150 en 250 miljoen euro gemoeid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels