nieuws

Via­Agora grijpt naast ombouw N50

bouwbreed

den bosch ­ Het consortium Via­Agora met daarin Heijmans, Dura Vermeer en Van Hattum en Blankevoort, grijpt naast de ombouw van de N50 tot de autosnelweg A59. De Bossche rechtbank bepaalde gisteren dat de provincie Noord­Brabant terecht de offerte van Via­Agora terzijde heeft geschoven.

Het werk wordt nu vrijwel zeker gegund aan de bouwcombinatie bestaande uit BAM NBM, Boskalis en Fluor Daniel. Provinciale Staten besluiten daar aanstaande vrijdag over. Via­Agora werd eind vorig jaar door het provinciebestuur van Noord­Brabant buitenspel gezet, omdat de aanbieding van het consortium niet aan de aanbestedingsvoorwaarde zou voldoen. Zo zou onder meer de financiële onderbouwing van het bod onvoldoende zijn geweest. Via­Agora spande daarop een kort geding aan tegen Gedeputeerde Staten, dat vorige week woensdag diende. De bouwgroep eiste dat haar offerte alsnog zou worden meegewogen. President Rullmann van de Bossche rechtbank wees de eis echter af. Volgens hem heeft het provinciebestuur juist gehandeld door de offerte van Via­Agora buiten beschouwing te laten. Ook het verzoek om de bieding door een onafhankelijke deskundige te laten beoordelen, werd van tafel geveegd. “De uitspraak is voor ons erg onbevredigend”, laat directeur M. Heijmans van het Rosmalense bouwbedrijf weten. “Het stoort me vooral dat ons bod niet inhoudelijk is beoordeeld. Op zo’n manier naast een werk grijpen is zeer vervelend. Maar de rechter heeft een afweging gemaakt en bepaald dat ons bod niet aan de eisen voldeed. Daar moeten we het mee doen.” Heijmans denkt dat hoger beroep weinig zin meer heeft. “Tegen de tijd dat die zaak dient, is het werk al gegund aan de concurrent. Je kunt hooguit nog een schadevergoeding winnen, maar het ging ons om het project.”

Conduitestaat

De directeur van Heijmans’ wegenbouwdivisie geeft toe dat hij het wegenbouwproject graag had binnengehaald vanwege het bijzondere karakter ervan. De bouwers van de A59 nemen niet alleen de aanleg voor hun rekening, maar ook het ontwerp en het onderhoud gedurende vijftien jaar. “Natuurlijk willen wij dat project graag op onze conduitestaat hebben. Aan de andere kant heb je daar ook weer niet zoveel aan. Want bij het volgende werk moet je toch weer aan de juridische voorwaarde voldoen en de laagste prijs aanbieden om het binnen te kunnen halen”, aldus Heijmans.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels