nieuws

Renovatie spoorbed wint twee prijzen op Infratech

bouwbreed

rotterdam ­ Twee onderscheidingen ontving de werkgroep Morgen van BAM NBM Rail tijdens de beurs Infratech. De ontwikkeling ‘Groene Ballast’ leverde de Innovatieprijs en de Mobiliteitsaward op.

De bedenkers noemen hun methode om snel en goedkoop het grindbed onder spoorstaven te renoveren nog niet helemaal af. Niet onder alle spoorlijnen ligt grind van voldoende grootte en met een afdoende onderlinge haakweerstand. Zo’n spoorlijn wordt daardoor minder stabiel. Vervanging levert grote problemen op. De desbetreffende lijn wordt opgebroken, vertraging in de renovatie verstoort de dienstregeling van de spoorwegen. De werken zijn ook duur, doordat de ballast voor zo’n 70 procent uit nieuw materiaal bestaat en het overgebleven oude materiaal moet worden gestort. De methode van BAM NBM Rail spaart in elk geval materiaal. Het oude grind wordt gemengd met een product dat Shell onder de naam C­fix verkoopt. De oliemaatschappij stelt dat samen uit zeer koolstofrijke restproducten, afval dat anders wordt verbrand. Het C­fix verlijmt de kleinere grindkeien inclusief zwerfvuil tot grotere brokken met een voldoende onderlinge haakweerstand. Het ligt in de bedoeling het renovatieproces onder te brengen in een trein. De machinerie kan dan ter plaatse uit het aanwezige materiaal een vernieuwd grindbed maken. Zo wordt aanmerkelijk op tijd en budget bespaard. De werkgroep denkt dat ‘Groene Ballast’ de renovatiekosten halveert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels