nieuws

Onderhoud oude brug wordt te duur

bouwbreed Premium

londen ­ Het is al bijna 115 jaar één van de beroemdste constructies in Schotland, maar nu begint toch de vraag te rijzen of het onderhoud van de Forth Railway Bridge niet te duur wordt.

In de komende jaren kost het verven en verder onderhoud meer dan 30 miljoen euro per jaar. “Je moet je dan afvragen of het niet beter is de brug te slopen en te vervangen door een moderne constructie die minder van ons onderhoudsbudget vergt”, oppert H. Eadie, voorzitter van de transportcommissie van het Schotse parlement. Maar toeristenorganisaties keerden zich direct fel tegen het idee. Ze vinden dat daarmee een belangrijke ‘landmark’ verdwijnt. De brug is het grootste bouwwerk op de Britse monumentenlijst.

Netwerk

De spoorbrug is tweeëneenhalve kilometer lang en bestaat uit een dicht netwerk van dikke stalen pijpen dat rust op drie kolommen. In de brug is in totaal 54.000 ton staal verwerkt. Verven van de hele constructie duurt meer dan zeven jaar. Een paar maanden geleden zijn de schilders net opnieuw begonnen. Ze hopen dit jaar 15.000 vierkante meter staal onder handen te nemen.

Rood

Voor die onderhoudsbeurt is een speciale verf ontwikkeld die hopelijk twintig jaar mee kan. Zoals altijd heeft die verf ook dit keer weer de kenmerkende rode kleur. De kosten worden echter sterk opgejaagd door de toegenomen veiligheidseisen voor de schilders, die op tientallen meters hoogte op smalle stalen spanten moeten werken. Technisch aannemer Balfour Beattie heeft een tijdelijk contract voor een jaar, maar onderhandelt over een periode van vijftien jaar. Voor de resterende veertien jaar zou dan 420 miljoen euro nodig zijn.

Eadie: “Je moet niet sentimenteel doen en kijken naar het economische plaatje. Oude olieplatforms slopen we toch ook omdat ze op zijn, dat moet voor zo iets als een oude brug ook een optie zijn.”

Reageer op dit artikel