nieuws

Jarenlang boren en zagen in beton

bouwbreed Premium

amsterdam ­ Om de werkzaamheden onder het CS in Amsterdam voor de nieuw aan te leggen Noord­Zuidlijn mede mogelijk te maken, boort en zaagt Dikkerboom Betonboringen in opdracht van hoofdaannemer Strukton Betonbouw/Van Oord ACZ gaten en sleuven om de betonnen vloer van de hoofdgang weg te halen. Op het werk zijn permanent achttien mensen werkzaam

De werkzaamheden nemen naar verwachting twee jaar in beslag. Het zal nog wel even duren voor de rust rond het centraal station wat betreft bouwactiviteiten is weergekeerd.

Het Stationsplein en de IJzijde krijgen een andere inrichting, de De Ruyterkade achter het station gaat ondergronds. Een nieuwe tramlijn verbindt IJburg met het station en letterlijk dwars door alle werkzaamheden heen loopt het project van de Noord­Zuidlijn, de 9,5 kilometer lange metrolijn die in 2011 Amsterdam­Noord verbindt met Amsterdam Zuid. De nieuwe metrolijn kruist het centraal station precies in het midden onder de centrale gang. Een tunnelelement voor de metrolijn zal te zijner tijd vanaf het IJ worden ‘ingevaren’.

Om werkruimte te creëren moeten eerst de twintig tot 35 centimeter dikke betonnen vloeren in stukken worden gezaagd. Dikkerboom Betonboringen bv voert deze werkzaamheden uit in opdracht van Struijk sloop­ en grondwerken bv. Het weg te halen vloeroppervlak is een soort rechthoek met de ene korte kant aan de hoofdingang van het station en de andere kant aan de IJzijde. Naast het verwijderen van de vloeren boort Dikkerboom ook de gaten voor de stalen onderstempeling van de tijdelijke vloeren die onder andere ook de heimachine moet dragen.

Reageer op dit artikel