nieuws

Geld Zuiderzeelijn niet rond

bouwbreed

den haag – De financiering van de Zuiderzeelijn staat op losse schroeven als de privatisering van de energiebedrijven niet doorgaat.

De noordelijke provincies waren van plan hun bijdrage van 1 miljard te betalen met aandelen van Nuon en Essent. Tijdens een debat in de Tweede Kamer over de Zuiderzeelijn bleek dat minister De Boer (verkeer) dat probleem al heeft aangekaart bij zijn collega Heinsbroek van Economische Zaken. ‘Veel lagere overheden zijn van plan hun financiële bijdrage bij het oplossen van infrastructurele projecten te betalen uit privatisering van semi-overheidsbedrijven als de energiebedrijven. Dat kan dus een probleem worden’, lichtte de minister toe. De Zuiderzeelijn wordt een snelle verbinding naar Groningen. Het kabinet heeft daar maximaal 2,7 miljard euro voor over, de kosten voor een traditionele spoorverbinding. Een prijsvraag moet duidelijk maken of het bedrijfsleven brood ziet in een HSL of magneetbaan. LPF en GroenLinks blijken overigens tegen een magneetvariant. Uiterlijk in oktober moet de samenwerkingsovereenkomst worden getekend tussen de verschillende overheden om de aanleg mogelijk te maken. Almere weigert tot nu toe te tekenen, omdat het een oplossing wil voor alle infrastructurele problemen van de groeiende gemeente.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels