nieuws

Blaasjes in asfalt op bruggen niet zo bijzonder bij hitte

bouwbreed

den haag – De blaasjes in het asfalt op de Moerdijkbrug zijn niks bijzonders. Normaal wordt het asfalt op slechte plekken weggehaald om ook het staal van het brugdek op vermoeiingsscheurtjes te controleren. Nu is dat niet gedaan in verband met de vakantieperiode.

Dat heeft Rijkswaterstaat laten weten. De brug werd zondag voor een deel afgesloten, omdat een stukje asfalt van 20 bij 20 centimeter op de rechterrijstrook richting Rotterdam moet spoed moest worden vervangen. Door de hitte waren op dat stukje weg blaasjes in het asfalt ontstaan. Gedacht wordt aan scheurtjes in het asfalt waardoor water in de – overigens voor bruggen normale – asfaltconstructie kon dringen. Het water komt tussen de boven- en onderlaag en kan bij grote hitte ingesloten raken. Als het water verdampt kunnen blaasjes in het asfalt ontstaan. Dat kan het begin zijn van een snel in ernst toenemend schadebeeld. Het stukje asfalt is daarom direct verwijderd en aangevuld met koud asfalt. De woordvoerder van Bouwdienst Rijkswaterstaat benadrukt dat direct repareren met koud asfalt niet gebruikelijk is in deze situatie. Normalerwijs wordt op stalen bruggen een groter stuk van de asfaltconstructie rond de beschadiging weggehaald. Dan wordt direct de hoedanigheid van het stalen brugdek bezien. Bekend is dat in stalen brugdekken vermoeiingsscheurtjes kunnen optreden waardoor water ook zijn slechte werk kan doen. Wordt schade aan het staal vastgesteld dan wordt dat meteen ook gerepareerd. Dat geeft uiteraard enige verkeershinder. Door de vakantieperiode zijn de inspecteurs/reparateurs echter niet beschikbaar. Daarom is nu met koud asfalt gerepareerd. Naderhand zullen de betreffende plekken alsnog diepgaand worden geïnspecteerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels