nieuws

Keileem houdt dijkversterking bij Lemmer op Vrachtwagens zorgen voor overbelasting

bouwbreed

lelystad – Het werk aan de dijkversterking van de Noordermeerdijk bij Lemmer is stilgelegd. Intensief transport over de dijk heeft op een deel van de dijk voor verzakking gezorgd. Keileem is de oorzaak. Rijkswaterstaat en de betrokken aannemer zoeken nog naar een oplossing.

Grote delen van de IJsselmeerdijken van de Noordoostpolder voldoen nog niet aan de huidige veiligheidsnormen. Rijkswaterstaat laat versterkingen uitvoeren om de dijken bestand te maken tegen een extreem zware storm die eens in de 4000 jaar kan voorkomen. Ook de Noordermeerdijk ten zuiden van Lemmer is op sommige stukken niet hoog genoeg. Er moeten verhogingen van 10 centimeter tot ruim anderhalve meter worden aangebracht. Bovendien moet de steenbekleding aan de buitenkant van de dijk voor een groot deel worden vervangen door nieuwe betonelementen. Aannemer Van den Herik uit Sliedrecht is in februari begonnen met het werk dat tot eind 2002 zou mogen duren. Bij de voorbereiding van de dijkversterkingen heeft Rijkswaterstaat de hoogte, de sterkte en de bekleding van de dijken onderzocht. Vervolgens is bekeken hoe tekortkomingen het beste kunnen worden verholpen. Dat kan soms op verschillende manieren. Een dijk die te laag is, kan in zijn geheel worden verhoogd. Soms volstaat een tuimeldijk, dat wil zeggen een dijkje op de dijk. Besloten is de dijken waar nodig integraal te laten verhogen. De verhoging is wel te beperken door bijvoorbeeld het buitentalud flauwer te maken, een getrapte vorm te geven met een tussenberm, of ruwer te maken met betonblokken of natuursteen. Aankomende golven worden dan geremd.

Overbelast

De verzakking op de dijk is veroorzaakt door het transport over het onderhoudspad aan de IJsselmeerkant van de dijk. Op dit deel is geen verhoging nodig, alleen de bekleding moet worden aangepast. Veel grond voor de versterking wordt over water aangevoerd. Andere materialen komen per as naar de plaats van verwerking. Rijkswaterstaat heeft laten weten dat de vrachtwagens de keileem van de dijk hebben overbelast, waardoor verzakking is opgetreden. Dat is niet voorzien, het gedrag van keileem is nu eenmaal moeilijk te voorspellen. Keileem wordt gevormd aan de onderkant van een gletsjer waar het losse materiaal (grind en stenen) dat door het ijs wordt getransporteerd, steeds verder vergruisd raakt. Keileem laat door zijn grote dichtheid weinig water door. Vanwege deze eigenschap is het veel gebruikt bij de aanleg van dijken. Keileem bestaat uit een ongesorteerd mengsel van klei, silt, zand, grind, stenen en blokken. Rijkswaterstaat denkt dat mogelijk een oplossing te vinden is door met lichtere vrachtwagens over het onderhoudspad te gaan rijden of waar het kan alternatieve routes te volgen. Ondanks de problemen nu, gaat de directie IJsselmeer ervan uit dat het werk aan de Noordermeerdijk volgens plan eind dit jaar gereed zal zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels