nieuws

Fabrikant Broshuis blijft innovaties zoeken

bouwbreed

KAMPEN – Broshuis BV, fabrikant van uitschuifbare opleggers, blijft zoeken naar innovaties. Na de productie van de eerste in drie delen uitschuifbare oplegger in het jaar 2000 en de ‘triple trailer’ semi-dieplader in 2001 heeft de Kampense fabrikant nu in eigen beheer een geheel nieuwe hydraulische zwanenhals ontworpen.

‘Het is voortdurend zoeken naar nieuwe modellen, materialen en mogelijkheden om de trailer zo sterk mogelijk, maar ook zo licht mogelijk te bouwen’, zegt sales engineer René van der Linden. ‘Elke kilo eigen gewicht van de trailer gaat af van het maximum laadvermogen. Daarbij moeten we rekening houden met wat technisch kan en met de verkeerswetgeving.’ Dat zoeken en rekenen gebeurt bij Broshuis, een van de twee grote internationale trailerbouwers van Nederland, geheel in eigen huis. Zoals door de jaren heen alles zelf is ontwikkeld. Dat heeft Broshuis volgens Van der Linden gemaakt tot een van de toonaangevendste fabrikanten in Europa. Driekwart tot tachtig procent van de productie gaat naar West-Europese landen, Oost-Europa ‘begint te komen’. ‘We kopen geen modulaire delen van opleggers aan’, zegt Van der Linden. ‘In principe ontwikkelen we alles zelf. Dat begint bij de wens van de klant. In het algemeen heeft die al goed nagedacht over wat voor soort trailer hij wil. Wij zetten de specificaties op een rij, maken de technische berekeningen en calculeren de prijs. Die kan variëren van 25.000 tot 500.000 euro voor heel speciale trailers.’

Klant

‘Uitgangspunt is de wens van de klant en daarom is vrijwel geen trailer die dit bedrijf verlaat, gelijk. Daarom ook kunnen we weinig onderdelen buiten de deur laten maken. Veel van onze tijd gaat zitten in ontwikkeling en kwaliteitsbeheer. En ja, we worden gekopieerd, maar ik zal niet ontkennen, dat we ook naar nieuwigheden van de concurrentie kijken.’ Broshuis maakt toch ook nog één standaardmodel, het multifunctionele containerchassis, geschikt voor alle gangbare maten containers. De ontwikkelingen moeten volgens Van der Linden wel verder gaan, onder meer door wegomstandigheden en wet- en regelgeving. Zo lijken de rotondes die in groten getale worden neergelegd, steeds kleiner te worden. Het antwoord zijn gestuurde assen, een goede oplossing, die de trailer veel kostbaarder maakt. ‘De basislengte van 16,5 meter voor een truck en trailer met deelbare lading is binnen de EG overal gelijk, alleen de ontheffingsregels voor langere ondeelbare lading zijn verschillend.’ ‘Ook wat treingewichten betreft is gelijkvormigheid gewenst. In Nederland is zonder ontheffing 50 ton toegestaan op de autosnelweg, in Duitsland, België en Frankrijk is dat 40 ton. Wie een boot op een dieplader boven 40 ton van Nederland naar Marseille vervoert, moet over de routes nationales rijden en doet er dus drie keer zo lang over. Over dat soort problemen willen wij nadrukkelijk met de klant meedenken.’

Meedenken

Dat meedenken heeft geleid tot de ‘triple trailers’, de in drie delen uitschuifbare opleggers. Was de maximaal haalbare lengte voor ondeelbare lading tot nu toe 29 meter, met de driedelige oplegger is dat al 36 meter. Onder meer ontwikkeld naar de wens van een Deense klant, die rotorbladen van windmolens vervoert. De nieuwe hydraulische zwanenhals is eveneens ontworpen met het gewicht in gedachten. Voor het eerst zijn staalsoorten toegepast die nog niet eerder in de opleggerbouw zijn gebruikt en meteen is het uiterlijk onder de loep genomen. Door het afgeronde model en de lage opstap is de zwanenhals vriendelijker in gebruik geworden. In de advisering van Broshuis zijn wielmaat en vooral banden belangrijk. Van der Linden: ‘De wielmaat is van belang bij de maximale laadhoogte van de oplegger, de keus van de banden is uiteindelijk medebepalend voor het totale laadvermogen van de oplegger.’ Broshuis begint in 1885 als wagenmakerij. In 1926 gaat het bedrijf T-fords van personen- naar vrachtwagen ombouwen. In 1929 rolt de eerste oplegger uit de werkplaats, in 1958 volgt de eerste vlakke uitschuifbare oplegger. Als in 1965 de eerste dieplader en uitschuifbare semi-dieplader zijn gelanceerd, begint Broshuis om te zien naar uitbreiding van de productieruimte. Die vindt zij in Kampen en vanaf 1969 produceert zij uitsluitend nog uitschuifbare opleggers. In 1983 verschijnt het eerste uitschuifbare containerchassis. In 1999 betrekt het bedrijf een nieuw kantoor met productiehal. In 2000 volgt de lancering van de eerste triple trailer (in drie delen uitschuifbare) oplegger, een jaar later de eerste triple trailer semi-dieplader. Broshuis is een echt familiebedrijf. Inmiddels staat de vierde generatie Broshuis aan het roer. Er werken 150 mensen, waarvan ruim honderd in de productie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels