nieuws

Ervaringen praktijk bepalen nieuwe lijm Bison

bouwbreed

goes – Bison Kit is een begrip. En daar is de de lijmproducent uit Goes trots op. Maar het merk staat voor meer dan alleen het vertrouwde lijmtubetje dat bij vrijwel iedere klussende Nederlander in de kast ligt. Voor de professionele markt ontwikkelt het bedrijf voortdurend nieuwe lijmen. Hierbij maakt Bison gebruik van tips en aanwijzingen van de bouwvakker zelf.

Uitgaande van de belofte dat Bison voor ‘iedere klus de juiste lijm heeft of ontwikkelt’, is een programma opgezet waarin de eindgebruiker centraal staat. Hierbij wordt niet alleen aan de consument gedacht. Vooral mensen die dagelijks beroepsmatig met de lijmtube in weer zijn, krijgen de persoonlijke aandacht van Bison. ‘Er zijn maar weinig bedrijven die het contact met de eindgebruiker zo goed hebben geregeld als wij’, stelt directeur Hein Adama trots. De commerciële man Hans van der Linden geeft net als een goede kok geen recept, maar wil wel een tipje van de sluier oplichten. Om erachter te komen waar het ‘lijmprobleem’ zit, organiseert Van der Linden regelmatig bijeenkomsten. In overleg met de onderzoekers en productontwikkelaars van Bison bepaalt hij een onderwerp, waarna een willekeurige groep zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel), timmerlieden en installateurs wordt uitgenodigd. ‘Er wordt dan heel serieus gesproken’, benadrukt Adama het belang van de bijeenkomst.

Eisen

Na afloop bespreekt de marketingafdeling de conclusies met de mensen uit het laboratorium. De technici gaan vervolgens op zoek naar een passende lijmoplossing. Ondertussen wordt ook met aannemers gesproken. ‘Die stellen hele anderen eisen. Zij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat het nieuwe product over de juiste certificaten beschikt’, legt Adama uit. Een goed voorbeeld van een product dat zo werd ontwikkeld, is het niet officieel gecertificeerde Bison Bond. Timmerlieden klaagden over het plakken van latjes in keukens. Dat kan niet met schroeven of spijkers, want daarvoor is het materiaal te dun en te zacht. Maar de traditionele manier met houtlijm en klemmen kost veel tijd, is te omslachtig en erg bewerkelijk. ‘Zo’n latje moet dan met houtklemmen vastgezet worden, dat schiet niet op’, legt Van der Linden uit. Ook aannemers vroegen om een methode die sneller en efficiënter werkt. Want, zo stelt hij met een veel gehoord adagium: ‘Tijd is geld’. Het antwoord van Bison op de problemen is een lijmsysteem waarbij met een spuitbus op de plint een onderlaag wordt aangebracht. Een paar druppeltjes lijm erop, even aanduwen en de plint zit vast. ‘In alle huizen zijn altijd twee soorten lijm aanwezig. Een tube Velpon en een potje Bison Kit. En beide zijn van ons.’ Directeur Hein Adama van Bison is zich zeer bewust van de uitstraling van zijn bedrijf. Degelijk en oer-Hollands. Toch hoort Bison sinds 1996 bij de Bolton Group, een in Milaan gevestigd netwerk van Europese bedrijven in levensmiddelen- en consumentenproducten, en heeft de onderneming op jaarbasis een geschatte omzet van 50 miljoen euro. Door de sterke aanwezigheid op de consumentenmarkt, wordt vaak vergeten dat Bison ook aan professionele gebruikers levert. Zo’n 35 procent van de omzet wordt op deze markt gerealiseerd.

Doe-het-zelfwinkels

Die sterke positie in de particuliere markt dankt Bison aan Cees Hogen Esch. Deze kleinzoon van Cornelis van der Reepe, de Goese oprichter van het bedrijf, nam eind jaren zeventig de leiding van de onderneming op zich. In die tijd was de doe-het-zelf-winkel sterk in opkomst, wat Hogen-Esch deed beslissen om hierop in te zetten. De in 1938 opgerichte onderneming maakte een behoorlijke draai. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de meeste Bison-lijm gebruikt voor het in elkaar lijmen van formica-keukens. Adama wordt behoedzaam wanneer de vooruitzichten ter sprake komen. ‘Het gaat natuurlijk minder goed’, doelt hij op de vertraging van de groei in de Nederlandse bouwsector. Op de hoge groeigolf van de laatste jaren steeg de omzet van Bison zo’n 20 procent per jaar. Maar nu de activiteiten terugvallen, daalt ook de omzet van Bison in de bouw.

Onderhoud

Toch is de bestuurder optimistisch. Wat dat betreft zet hij zijn kaarten op onderhoud- en renovatiewerkzaamheden. ‘Veel mensen hebben dure huizen gekocht de laatste tijd. Het geld ging eerst op aan vakanties, maar nu gaan mensen toch meer geld in hun eigen bezit steken.’ Van der Linden springt zijn baas bij: ‘Veel sociale huurwoningen worden door corporaties verkocht. En wat doen mensen wanneer ze een eigen huis hebben? Dat knappen ze eerst op.’ Maar tot de markt weer een beetje aantrekt, bevindt Bison zich volgens Adama in een ‘verdringingsmarkt’. Dus iedere groei gaat ten kosten van de concurrent. En wat dat betreft lijkt er nog genoeg speelruimte. ‘Spijkers en schroeven zijn onze belangrijkste concurrenten’, wijst Van der Linden zijn belangrijkste ontginningsgebied aan. ‘Spijkers en schroeven zijn onze belangrijkse concurrenten’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels