nieuws

Boren van gaten enige manier om lekkage in Kiltunnel te stoppen

bouwbreed

DORDRECHT – De Kiltunnel lekt niet meer. Aannemer Frans Nooren uit Stadskanaal heeft het lek gedicht door injectie van een mengsel van polyurethaan en schuimplastic via geboorde gaten in de tunnelwand. Het boren van gaten bleek de enige manier om de lekkage te stoppen.

‘Vroeger huldigden we het standpunt: boren door tunnelwanden doe je nooit’, zegt L. Leeuw van Rijkswaterstaat, een van de partijen die het Wegschap Tunnel Dordtse Kil als adviseur te hulp had geroepen. ‘Dat was vloeken in de kerk. Nu hebben we er bewust voor gekozen, omdat het niet anders kon.’ Vorig jaar ontdekten inspecteurs tijdens een routine-inspectie grote hoeveelheden water en zand in een van de waterkelders onder de tunnel. Uit onderzoek bleek dat scheurtjes bij een tunnelmootvoeg de lekkage veroorzaakten. Een deel van de tunnel was verzakt, doordat zand uit het pakket in de rivierbodem was weggespoeld. Hoewel de veiligheid niet in het geding was, moest verdere zetting van het tunneldeel worden voorkomen.

Boren

De exacte plek van de lekkage was echter moeilijk te vinden. In december vorig jaar boorden medewerkers van Frans Nooren gaten recht naar beneden op de plek waar het lek zich vermoedelijk bevond, zo’n 100 meter vanaf het begin van de zuidelijke tunnelbuis aan de kant van ’s Gravendeel. Ze injecteerden ruim 800 liter polyurethaan en schuimplastic in de gaten. ‘Meestal wordt polyurethaanhars gebruikt voor het dichten van lekken. Dat absorbeert water en stolt. Maar daarvoor was deze scheur te groot en stroomde het water te hard’, zegt bedrijfsleider A. Bras van het Wegschap. Ook de 800 liter polyurethaan en schuimplastic bleek echter niet afdoende om de instroom van water en zand te stoppen. In februari werd daarom een reeks nieuwe gaten direct in de tunnelwand geboord. Aanvankelijk zonder resultaat. Pas toen onder een hoek naar de zijkant van de tunnel werd geboord, werd de exacte plek van het lek gevonden en via injectie gedicht. ‘Het was zoeken naar een speld in een hooiberg’, aldus Leeuw.

Inspectie

Inmiddels is gebleken dat de tunnel ook aan de kant van Dordrecht is verzakt. Die verzakking heeft nog geen lekkages tot gevolg gehad. Om eventuele verdere zettingen te voorkomen gaat het Wegschap vier keer per jaar metingen verrichten. De Kiltunnel ondergaat momenteel een ingrijpende renovatie om de verkeersveiligheid in de tunnel te vergroten. Ook wordt groot onderhoud uitgevoerd. Eind dit jaar moet de klus zijn geklaard.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels