nieuws

Servicecontracten met MAN-dealers

bouwbreed

heerhugowaard – Transfork BV uit Heerhugowaard, importeur van de Ierse meeneemheftrucks van Moffett, heeft de Europese service- en onderhoudsorganisatie op orde. Directeur H. Bree heeft overeenkomsten gesloten met meer dan dertig MAN-dealers, verspreid over het hele land, die nu ook voor Moffett aan het werk zijn. Internationaal zijn er overeenkomsten met vrijwel alle Europese vestigingen en importeurs.

‘Het grote probleem van onder meer onze grootste concurrenten’, zegt Bree, ‘is de internationale service. Werd vroeger een meeneemheftruck gebruikt voor distributie in een omtrek van 60 kilometer, tegenwoordig gaan transporteurs met hun meeneemtruck heel Europa door. Dat vraagt grootschalige aanpak van het servicenetwerk. Zaak was dus een strategische samenwerking te zoeken.’ Noord-Hollander Bree vond die in de organisatie van truckfabrikant MAN. Met dat verbond in de hand zocht Bree contact met MAN-dealers, die weliswaar niet de verkoop doen, maar na een grondige scholing wel als officieel servicepunt optreden. ‘Bij het zoeken naar mogelijkheden kwam ik tot de conclusie dat de servicepunten bij voorkeur van één organisatie afkomstig moeten zijn. De mensen uit de MAN-organisatie kennen elkaar veelal en men is vertrouwd.’ ‘We hebben ook een telefonisch nooddienstnummer ingesteld. Het nummer, 072-5727575, is dag en nacht en 24 uur per etmaal bereikbaar. Staat ergens om wat voor reden dan ook een Moffett stil, dan zorgen we dat er binnen de kortste keren een servicemonteur ter plekke komt. In het buitenland regelen we dat via de Moffett-importeur of de Moffett-vestiging in dat land.’

Groei

Hoewel de onstuimige groei van de laatste paar jaren wat is afgeremd (vorig jaar verkocht Bree in één klap vijftien stuks aan één klant, de door Air Products overgenomen leveranciers van industriële gassen AGA), ziet Bree de toekomst zonnig in: ‘De doe-het-zelfmarkt groeit. We hebben klanten die jaarlijks een stuk of tien auto’s vervangen, waarachter Moffetts worden gehangen. Er is een voorbeeld van een fabrikant die zijn buitenlandse distributievestigingen heeft opgeheven. Zijn producten moeten nu rechtstreeks naar de klant, meestal bouwplaatsen. Kon hij eerder volstaan met zijn auto te laten lossen, nu moet hij dat op de bouwplaats veelal zelf doen. En dus moesten er meeneemheftrucks komen.’ Hoewel nooit gedegen onderzoek is gedaan, zal de productie wereldwijd op zo’n 5000 stuks liggen. Moffett uit Ierland neemt bijna de helft van die productie voor zijn rekening. De Kooi-aap uit het Friese Sint-Annaparochie en de Princeton Piggy-Back uit de VS vormen vrijwel de andere helft. Op de markt opereren een paar kleinere met als bekendste Manitou uit Frankrijk. Meer dan de helft van de wereldproductie gaat naar de VS. Moffett en Princeton hebben die markt min of meer gelijkelijk gedeeld. Opvallend is dat zowel Moffett als Princeton en Kooi deel uitmaken van het Finse, beursgenoteerde Partek Cargotec, ook eigenaar van onder meer Hiab (autolaadkranen), Leebur en Multilift (containerafzetsystemen), Zepro, Waltco, Focolift en Austria (laadkleppen) en kippercomponentenleveranciers Nummi en Zetterberg. ‘Ik ben daar heel tevreden mee’, zegt Bree. ‘Als je ziet hoe de vorige eigenaar -de Terex Corporation van De Feo en Filipov- Moffett en Kooi, schaarliftenfabrikant Holland Lift en nu ook wielladerfabrikant Atlas Weyhausen heeft uitgemolken, ben ik blij dat ik met een heel fatsoenlijke onderneming als Partek te maken heb.’ Het Ierse bedrijf bestaat sinds 1986, toen Cyril Moffett een meeneemheftruck van Princeton nabouwde. In zijn eerste jaar bouwde hij veertien van die machines. Onder het bewind van zijn dochter Carol en zoon Kenneth groeide het bedrijf tot een jaarproductie van 2200 stuks, meer dan tien modellen in de klasse van 1500 kilogram tot 3 ton. De Moffetts verkochten het bedrijf voor 75 miljoen pond (meer dan 100 miljoen euro) in contanten aan Powerscreen, die het snel aan Terex overdeed. Bree importeert de machines sinds 1996, de doorbraak kwam pas in 2000. ‘De belangrijkste voorsprong die ik op de concurrentie heb, is de veiligheid. De chauffeur zit op onze machine en hangt er niet op een klapstoeltje achter. De meeste ongelukken gebeuren links- en rechtsachter. Daar zit bij ons de veilgheidskooi om de stoel. De chauffeur kan nooit zichzelf per ongeluk achteruit klemrijden. Daarom heeft ook Air Products, dat als veiligste bedrijf in zijn branche bekend staat, voor Moffett gekozen.’

Probleem

Die veiligheid levert voor Moffett tevens een probleem op. Volgens het wegenverkeersreglement mogen meeneemheftrucks maar één meter achter de truck uitsteken en in de meeste gevallen is dat in de praktijk meer. Toen de landelijke verkeerspolitiedienst KLPD aankondigde strenger te gaan optreden, kwam ‘de branche’ meteen bijeen. Weliswaar is één meter voorgeschreven, maar besloten is, dat naar goed Nederlands gebruik meer wordt getolereerd: voorlopig 1,20 meter. Maar zelfs dat is onhaalbaar voor diverse fabrikanten, zeker als de zitplaats van de chauffeur met een kooiconstructie is beveiligd. Bree: ‘Zo zie je dat er aan de ene kant een Verkeerswet is, die een kleiner formaat voorschrijft en aan de andere kant de Wet gevaarlijke voertuigen voorschrijft, dat de chauffeur zich tijdens de bediening binnen de contouren van de meeneemheftruck moet bevinden. Dat gaat niet samen. Bovendien zijn de regels in alle Europese landen anders. In Duitsland mag de truck 1,50 meter uitsteken, in Frankrijk 1,30 meter enzovoorts. Wat wij willen is rust in de tent. En er moet vanuit Brussel worden gewerkt aan Europese regels.’ ‘Trouwens, ik vind de overhang niet eens zo vreselijk belangrijk. Belangrijker zijn in mijn ogen de maximale aslasten. Die moeten zorgvuldig worden berekend. En nageleefd. Eigenlijk zou een vervoerder bij de aanschaf van een truck meteen een berekening moeten laten maken, wanneer hij van plan is een meeneemheftruck aan te schaffen. Dan kan met de stand van de assen aan het chassis daarmee rekening worden gehouden. Ik denk dat dàt een heel belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid kan leveren.’ ‘De belangrijkste voorsprong die ik op de concurrentie heb, is de veiligheid’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels