nieuws

Injector maakt motor zuiniger en schoner

bouwbreed

den haag – Hitachi heeft een zelfreinigende brandstofinjector ontwikkeld. Deze reduceert de schadelijke emissie en verbetert de prestatie van de motor. De voorziening is bedoeld voor benzinemotoren met directe inspuiting en vonkontsteking (direct-injection spark-ignition oftewel DI-SI). De motor produceert door een lager brandstofverbruik ook minder kooldioxide.

Vooralsnog beperkt neerslag het functioneren van de DI-SI injector. Hitachi wijzigde het ontwerp en de materiaalkeus voor de tip van de injector zodanig dat de neerslag bij directe inspuiting in de cilinder aanmerkelijk vermindert. Afzetting in de cilinder levert geen problemen op omdat die welbeschouwd een isolerende laag vormt die het rendement van de verbranding vergroot. Neerslag op de tip van de injector verandert de vorm van de opening en wijzigt zo de vorm van de brandstofwolk en de vorm van de brandstofdruppels. En daardoor kan het rendement van de verbranding aanmerkelijk dalen. Hitachi bedacht een injector die via een klep brandstof in de cilinder brengt en die de brandstof door de cilinder wervelt voor een betere en gelijkmatige verbranding. ‘Bergen en dalen’ geven de tip een groter oppervlak. Een opgedampte laag verbetert de thermische geleiding. Over de tip zit een holronde dop uit messing of een aluminiumlegering die tevens het oppervlak verder vergroot. Deze dop verbetert de verhitting en verdubbelt nagenoeg de tiptemperatuur – van 550 naar 1050 graden Celsius. Neerslag brandt door de hoge temperatuur snel van de tip. De vorm van de injector en het patroon an de ingespoten brandstof kan worden aangepast aan de omstandigheden waarin de motor draait. Mede daardoor verminderen de schadelijke emissies en neemt het rendement toe. De Japanse fabrikant wijst erop dat de vernevelingstechniek ook te gebruiken is in bijvoorbeeld spuiterijen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels