nieuws

Beugel houdt elementen bij opperen in klem

bouwbreed

groeningen – Nadat C. van Unen van de branchevereniging Verticaal Transport VVT het inmiddels gebouwde prototype van de Automatische Uitval Beveiliging had zien werken, gaf hij uitvinder Van Dieten het advies octrooi aan te vragen. Maar eerst haalde hij de Arbeidsinspectie erbij en vervolgens ook het veiligheidsinstituut Aboma+Keboma.

‘Die mensen vielen bij wijze van spreken van hun stoel, zo simpel is het. Ik kreeg wel het advies wieltjes onder de opvangrand te monteren. Als de klem met beugel en kalkzandsteenelementen op de bodem zakt, kon het openen van de beugels stagneren als de rand tegen steentjes terechtkomt. Dat is nu opgelost. Inmiddels zijn de CE- en de EG-verklaringen in orde. Het is dus een officieel goedgekeurd toestel.’

Armen

De Arbeidsinspectie heeft de vinding inmiddels per brief ‘een welkome aanvulling van de bestaande systemen’ genoemd. De beugel bestaat uit niets anders dan twee kruiselings aan de scharnieren van de elementenklem gemonteerde armen. Op aanraden van de adviseurs van de Arbeidsinspectie en Aboma+Keboma zijn opklapbare zijsteunen gemonteerd. Een stel veren zorgt ervoor, dat de beugel bij het hijsen soepel dichtvalt. Voor de verschillende typen klemmen zullen diverse beugels moeten worden gemaakt, maar dat is door het eenvoudige principe geen probleem. De standaardmaat is 120 centimeter, maar ook beugels voor klemmen van 180 centimeter zijn leverbaar. Het standaardmodel heeft een eigen gewicht van 82 kilogram en heeft een maximum draaglast van 1200 kilo, veel meer dan het gewicht van ‘een metertje’ kalkzandsteenelementen. ‘Het grote voordeel van dit apparaat,’ zegt Van Dieten, ‘is dat er nu snel en efficiënt kan worden gewerkt, zonder dat de veiligheidsvoorschriften worden overtreden. De realiteit is eenvoudig: als er snel moet worden gewerkt, is men geneigd het minder nauw te nemen met de voorschriften. De boetes zijn weliswaar hoog, maar toch…’

Snelheid

Volgens Van Dieten zit het voordeel vooral in de snelheid. Bij zowel het hijsen als het neerzetten van kalkzandsteenelementen zijn opperlieden nodig en dat blijft zo. Alleen, de handelingen die zij moeten doen, zijn beperkt tot het plaatsen van de last. De kraanmachinist hoeft niet meer te wachten tot net of balken zijn aangebracht en verwijderd, ‘Daarin zit de tijdwinst’, zegt Van Dieten. ‘Hijsen, draaien, zakken, dat is wat een kraanmachinist wil. Meters maken. Stilstaan, al is het maar bij elke cyclus een paar seconden, kost geld. En dat kan bij duizenden cycli per dag flink oplopen. Het is ook gewoon leuk om productie te maken.’ Van Unen van VVT is ronduit enthousiast over de vinding: ‘We zijn al jaren bezig met het oplossen van dit probleem. Want het alternatief is een lastig vangnet. In de praktijk is deze beugel een prima oplossing. Dit idee is een prachtvinding.’ ‘Het is ook heel knap dat deze vinding van een van onze leden zelf komt. Ik heb het ingebracht in onze technische commissie en wij zullen als VVT het gebruik van deze beugels promoten. Men moet in de werking van het apparaat durven geloven. We hebben het punt van absolute veiligheid ook met deze vinding nog niet bereikt, maar we zijn een flink eind in de goede richting. Het zou prachtig zijn als het gebruik ervan door voorschrijvers zou worden voorgeschreven.’

Verbetering

Kwaliteitsmanager H. van Vrouwerf van aannemersbedrijf Gebr.van Wanrooij te Geffen is ook al enthousiast: ‘Ik werd op de beugel geattendeerd door een lijmbedrijf, dat veel werk voor ons doet. Het lijkt mij een grote verbetering. Wij huren zo’n vijftig verschillende kraanbedrijven in, die allemaal hun eigen klemmen meenemen. Ik zou me kunnen voorstellen, dat we in die richting iets gaan doen.’ Wordt A. van Dieten te Groeningen nu een rijk man? ‘Ik denk het niet. De productiekosten zijn vrij hoog en de marges zijn klein. Voordat ik de ontwikkelingskosten eruit heb, moet ik heel wat van die beugels verkopen. Maar ik heb het ook heel leuk gevonden om met dit idee het werk weer wat gemakkelijker, sneller en toch veiliger te maken.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels