nieuws

Rotterdams CS-plan kan goedkoper

bouwbreed

rotterdam Een bouwkostenbesparing van 270 miljoen euro op de ontwikkeling van een nieuwe mobiliteitsterminal op het Rotterdamse Centraal Station is mogelijk, maar vereist pijnlijk wijzigingen. Door een krappere opzet en afzien van een nieuwe overkapping van de perrons hoopt de gemeente het Rijk te kunnen winnen voor de plannen met het sterk verouderde OV-knooppunt.

‘We willen de kans niet laten lopen om nog met het huidige kabinet over deze kwestie tot zaken te komen,’ zei wethouder H. Kombrink vrijdag namens het demissionaire gemeentebestuur. Of dat lukt is de vraag: nieuwkomer Leefbaar Rotterdam (LR) verklaart zich tegen elke planontwikkeling. VVD en CDA, de beoogde coalitiepartners van LR in een nieuw gemeentebestuur zetten donderdag grote vraagtekens bij de aangepaste plannen. VVD ‘wegens onduidelijkheid’ ervan en CDA met het oog op de kwaliteitsvermindering. Het nieuwe plan (605 miljoen euro) gaat uit van een smallere voetgangerspassage onder de sporen (minimaal 22 meter). In het originele plan van bureau Alsop & Störmer (875 miljoen euro) werd uitgegaan van 45 meter. Aanpak van de huidige onderdoorgang van 8 meter is nodig omdat over tien jaar jaarlijks naar schatting 80 miljoen reizigers door de gang moeten, een verdubbeling van het huidige aantal. Dit heeft onder meer te maken met de komst van de HSL en RandstadRail. Volgens Kombrink moet er een nieuw ontwerp voor het RandstadRailstation komen als er niet binnen enkele weken knopen worden doorgehakt. ‘En dan moet het hele RandstadRailproject voorlopig worden stilgezet.’

Ondergrens

Andere mogelijke wijzigingen in het originele masterplan betreffen een verkleining van het reizigersplein, een verkleining en versmalling van het balkon van de drielaagse mobiliteitsterminal en een verkleining van het dak boven de sporen. Dat kan volgens de gemeente Rotterdam zonder wezenlijke aantasting van kwaliteit. Verdergaande opties, waarbij de nieuwe perronoverkappingen en het balkon worden weggelaten hebben een groter effect op de kwaliteit. ‘De ondergrens is dan wel bereikt,’ aldus Kombrink. Het basisprincipe van ontvlechting van verkeersstromen blijft ook daarin gehandhaafd. Het Balkon zou in deze optie mogelijk in een later stadium met behulp van private financiering kunnen worden gebouwd. De aanleg van een tramtunnel naar de terminal is overeind gebleven in de afgeslankte plannen. Het vastgoedprogramma van 641.000 vierkante meter levert onder meer geld op voor ontwikkeling van verbeterde infrastructuur in een ruime kring rond de terminal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels