nieuws

Dak school direct op staalconstructie Met slimmigheid wint aannemer twee weken bouwtijd

bouwbreed

volendam – Bij de nieuwbouw van een schoolgebouw in Volendam heeft Bouwmaatschappij Visser en Mol de bouwtijd weten te verkorten door meteen op de staalconstructie het dak te plaatsen. Door vervolgens een slimme wijze van bekisting in combinatie met onderstempeling van de vloeren, konden de metselaars binnen al snel aan de slag.

Ondanks bezwaren van omwonenden en de daardoor uitgestelde start van de bouw slaagt Bouwmaatschappij Visser en Mol uit Hoogkarspel erin om de nieuwbouw van twee basisscholen met twintig lokalen toch nog op tijd op te leveren. De scholen worden gehuisvest in één gebouw. ‘We zijn pas in oktober vorig jaar begonnen, maar in de eerste week van juli zullen we hier klaar zijn’, vertelt R. Visser, directeur de bouwmaatschappij. ‘We hebben een niet-alledaagse werkwijze gevolgd. Meteen nadat we de staalconstructie overeind hadden, zijn we begonnen met de montage van het dak. Daarnaast hebben we gekozen voor onderstempeling van de breedplaatvloeren in combinatie met een slimme manier van bekisten van de stalen liggers’.

Bekisting

De spaanplaatbekisting werd klem gezet tussen de onderslag van de onderstempeling van de breedplaatvloer aan de ene zijde en aan de andere zijde op klissen die aan de onderflens van de stalen liggers zijn vast geschoten. ‘Omdat het dak er al op zat hebben we de vloeren en de bekisting in één keer met de pomp gestort’, aldus Visser. ‘Het grote voordeel van deze werkwijze was dat we na één week op de bovenverdieping al aan het metselen konden. Beneden bleven de stempels gewoon staan totdat het beton was uitgehard. We hebben zeker twee weken bouwtijd gewonnen.’ Niet elk bouwwerk leent zich voor de werkwijze die Bouwmaatschappij Visser en Mol momenteel in Volendam toepast: eerst de stalen constructie overeind zetten, het dak aanbrengen en vervolgens pas in de laatste fase de buitengevels metselen. Maar bij de nieuwbouw van de J.F Kennedyschool en de St. Nicolaasschool, twee basisscholen die na de zomervakantie samen een nieuw gebouw betrekken dat uit twee lagen bestaat, kan dat wel. ‘Deze school heeft geen dragende muren en met deze werkwijze ondervinden we nauwelijks de nadelige invloed van het weer. Het is een plezierig wijze van beschermd bouwen’, aldus Visser. Nadat de stalen constructie stond, is meteen een begin gemaakt met het monteren van de dakbeplating. Het dak is opgebouwd uit stalen damwandprofielen, een thermische isolatie van minerale wol en een waterkerende PVC-toplaag. In het midden van het gebouw gaat het staaldak schuil achter een systeemplafond. De stalen profielen in het gebogen dak aan de zijkant blijven in het zicht. In verband met de akoestische wensen is voor dit deel van het dak de keuze gevallen op geperforeerd damwandprofiel. ‘Omdat het hier een zichtdak betreft en voorkomen moest worden dat de bevestigers zoals gebruikelijk centimeters aan de onderzijde door het staaldak heen steken, zijn de staalplaten ‘blind’ bevestigd’, vertelt uitvoerder N. Duin. ‘Dat blind bevestigen is gerealiseerd door dwars over de platen smalle stalen strips in de bovenkant van de golven met popnagels te bevestigen. Bij de gangbare methode worden de dakplaten gemonteerd door de bevestigers door de bovenzijde van de cannelure te schroeven. De schroeven dringen nu niet door het profiel, maar zetten zich vast in de stalen strips die aan het profiel zijn bevestigd.’ Het is een tamelijk bewerkelijke bevestigingsmethode maar in esthetische zin zeker de moeite waard. Want van binnenuit wordt het zicht op de profielen er een stuk fraaier op. In de geperforeerde staalplaten zijn nu immers alleen de kleine knopjes van de popnagels zichtbaar. Het binnenmetselwerk is opgetrokken uit 180.000 stuks kalkzand breuksteen. De spouwen van de gemetselde wanden die de lokalen onderling scheiden, zijn vertind. Hiermee wordt het risico van open stootvoegen vermeden en levert de spouwmuur een extra bijdrage aan de geluidsisolatie. Overigens werkten de metselaars bij het optrekken van de buitengevel niet alleen droog en redelijk uit de wind, maar hadden zij ook de ruimte. Het eigen mestelbedrijf van Bouwmaatschappij Visser en Mol werkt al enige jaren met een in eigen beheer ontwikkeld systeem om stenen zonder al teveel fysieke inspanning over de steigers te transporteren.

Opperlorrie

‘We hebben elementen van andere transportsystemen samengebracht op een manier zoals die naar onze opvatting het meest praktisch is’, aldus Duin. ‘We laten een opperlorrie over rails van steigerpijpen lopen. Het gevolg daarvan is dat we wel een vrij brede steiger nodig hebben. De lorrie is geschikt voor transport van een deelbaar hulopakket zonder pallet en neemt een breedte van drie steigerdelen in. Naast de rails liggen nog eens drie delen. Het gedeelte van de steiger dat dicht tegen de gevel ligt en waar de metselaars op werken bestaat ook weer uit drie delen. Niet elk gebouw leent zich voor het gebruik van dit systeem. Maar als het even mogelijk is, dus als we een redelijk aantal meters moeten maken en de ruimte hebben, zetten we het in. Het is eigenlijk net als bij de keuze om eerst het gebouw alvast te overkappen. Als het met de werkomstandigheden goed zit, zijn over het algemeen ook de prestaties beter.’

Projectgegevens

Opdrachtgever: Stichting Katholiek Onderwijs Volendam Hoofdaannemer: Bouwmaatschappij Visser en Mol BV, Hoogkarspel Architect: A.A. Bos & Partners BV, Baarn Bouwbegeleiding: Dolevo Bouw- en Vastgoed Consultancy, Edam Constructeur: Raadgevend Ingenieurs Van Dijke BV, Hazerswoude-Rijndijk Staalconstructie Flevo Staalbouw BV, Zwaag Bouwsom: 2,7 miljoen euro ‘Als het met de werkomstandigheden goed zit, zijn ook de prestaties beter’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels