nieuws

Creatieve aannemer lost problemen met onderdoorgang op

bouwbreed

purmerend – De toegankelijkheid van de Vinex-locatie Weidevenne in Purmerend laat te wensen over. Daarom komt er een doorgang onder het spoor. Om die in twee weekenden te kunnen plaatsen, heeft de aannemer gebruik gemaakt van enkele creatieve, civiele technieken.

Hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort Spaarndam, regio Noord maakt de onderdoorgang op het traject Zaandam-Purmerend in opdracht van NS Railinfrabeheer. Het dek voor de constructie van de onderdoorgang is geprefabriceerd, de bouwkuip is nat ontgraven met behulp van een speciaal ontwikkelde cutterzuiger. Dick van Marsbergen, coördinator bij Roel van der Stoel BV: ‘Om het treinverkeer minimaal te hinderen mochten de werkzaamheden aan de spoorkruisende sectie niet meer dan twee weekenden in beslag nemen.’ In het eerste weekend zijn 35 meter stalen damwand en 39 stuks tubexpalen (doorsnede 600 millimeter) aangebracht. In het tweede weekend is de spoordijk ter plaatse ontgraven tot 3 m – NAP. Vervolgens zijn de schuifbalken aangebracht en is het ter plekke afgebouwde brugdek door de hoofdaannemer met behulp van vijzels op zijn plaats geduwd.

In de natte

Nu kreeg de onderaannemer de gelegenheid het resterende grondwerk tot 8,50 m – NAP uit te voeren. Hij moest dit werk verrichten ‘in de natte’, omdat anders het risico van opbarsting van de ondergrond te groot was. De bouwkuip is volgepompt met water tot een niveau van 2 m – NAP. Dit betekende dat er nog maar 1,50 meter ‘lucht’ aanwezig was tussen de waterlijn en de onderkant van het brugdek. Van Marsbergen: ‘Het heeft ons nogal wat hoofdbrekens gekost om te bepalen op welke wijze de ontgraving onder het brugdek moest worden uitgevoerd’. Uiteindelijk is in samenwerking met duik en lasbedrijf Boeren BV uit Hedel een ponton ontwikkeld, voorzien van een lierkraan. Aan de lier is een Submersible-pomp gehangen. Onder de pomp is een speciale spuitkrans aangebracht die de grond kapot spoot en vervolgens heeft weggezogen. Toon Boeren van Duik en lasbedrijf Boeren: ‘Het grootste probleem bij het ontwikkelen van dit materieel is dat je op voorhand moeilijk kunt schatten of het werkt, omdat dit in de praktijk nooit is uitgeprobeerd. Door inventief te zijn hebben wij uiteindelijk een ponton ontwikkeld dat in een beperkte ruimte goed kan werken.’

Cutterzuiger

De ontgraving onder het brugdek met behulp van het ponton met lierkraan is uitgevoerd in combinatie met een 10 inch cutterzuiger. De cutterzuiger heeft het grootste gedeelte van de grond ontgraven. Het ponton is gebruikt voor de moeilijke hoeken tussen de tubexpalen en damwanden en als ‘stofzuiger’ voor de opschoonslag. Uiteindelijk zijn alle werkzaamheden vrijwel probleemloos verlopen en is het onderwaterbeton aangebracht. De onderdoorgang is in eerste instantie bedoeld om de Vinex-locatie te ontsluiten voor bussen, voetgangers en fietsers. De opleverdatum is gepland op 1 november 2002. Als de bouw gereed is wordt de onderdoorgang aangesloten op de rondweg van Weidevenne, afhankelijk van de ontwikkelingen omtrent de regionale verkeersdrukte kunnen daar ook de overige weggebruikers doorheen rijden. De totale aanneemsom bedraagt 6.712.500 euro. Onder het spoor is een ponton aangebracht. Een pomp aan de lier spoot de grond kapot en zoog deze weg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels