nieuws

Schuifbare schotel geeft twee vervoersfuncties aan vrachtwagen

bouwbreed

baarlo – Een containervrachtwagen kan met een modificatie binnen vijf minuten transformeren in een trekker. Terberg Techniek Baarlo BV presenteert voor vrachtwagens de DTM Tractlift, een containerhaaksysteem met een geïntegreerde koppelschotel.

De kern van het CE-gekeurde en gepatenteerde systeem bestaat uit een schuifbare schotel die door Terberg Techniek op alle merken vrachtwagens kan worden aangebracht. Bij het geschikt maken voor vervoer van een container komt de schotel aan het einde van de vrachtwagen te liggen. ‘Je kunt nu met dit systeem een type vrachtwagen multifunctioneel inzetten voor twee duidelijk verschillende soorten van vervoer’, zegt R. Kruijssen van Terberg Techniek. ‘Gezien het belang van het halen van logistieke planningen , levert deze flexibele aanpak bij uitstek voor de bouw een behoorlijke tijdwinst op.’ De verandering op het chassis van de vrachtwagen komt tot stand door het naar beneden klappen van de containersteunen en de borging van de container en de oplooprollen. Na deze handelingen kan de schotel naar voren worden geschoven. Volgens Kruijssen vereist de ombouw geen specifieke technische kennis. ‘Iedere chauffeur kan in z’n eentje en zonder al te veel toestanden deze ombouwwerkzaamheden uitvoeren’, weet hij. ‘En bij de ombouw voor containervervoer is er nog een voordeel in de gewichtsverdeling op de aslasten. De schotel komt namelijk voor het tandemstel van de vrachtwagen te liggen. Iets anders is dat het containerhaaksysteem en de geïntegreerde koppelschotel samen zo’n 3000 kilogram wegen. In vergelijking met een conventionele haakarm is er maar 10 procent meer gewicht.’

Toepassing

Het Belgische bedrijf D.T.M. is de constructeur van het containerhaaksysteem met een geïntegreerde koppelschotel. Terberg Techniek Baarlo BV importeert het systeem en modificeert zelf alle typen vrachtwagens in een eigen werkplaats. Het bedrijf verlengt of verkort chassis, brengt aangepast afzetsystemen aan, bouwt luchtvering in, bouwt kranen op of monteert voorloop- of sleepassen. Terberg Techniek heeft de DTM Tractlift inmiddels bij vijftien chassis van veelal 3-assers toegepast in vier verschillende lengten. Kruijssen: ‘In de praktijk zijn bakken tot 6,5 meter haalbaar, met een capaciteit van twintig ton. En met een uitschuifbare bumper eventueel nog langer. Bijkomende financiële voordelen zijn nog’, weet hij, ‘dat er met de duofunctie maar één eurovignet en één verzekering nodig is, éénmaal voertuigwegenbelasting hoeft te worden betaald en dat je maar aan één vrachtwagen onderhoud hoeft te plegen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels