nieuws

Spaanse stedenbouwer zet centrum van Arnhem op zijn kop

bouwbreed

De Spaanse stedenbouwer Manuel De Solà Morales zet met zijn Schetsboek voor het Rijnbooggebied het zuidelijk deel van de Arnhemse binnenstad op zijn kop. In de toekomst krijgt het na de oorlog snel ingerichte gebied volgens de Spaanse visie nieuwe pleinen, een nieuw park, een haven, heel veel nieuwe – soms hoge – gebouwen om te wonen en te werken en veel ruimte voor cultuur en entertainment.

Het bijna antieke Arnhemse probleem van een gebrek aan samenhang tussen de binnenstad en de rivier wil De Solà Morales oplossen door een brede havengracht vanaf de Rijn naar de binnenstad aan te leggen. Het huidige centrumdeel ten zuiden van het station moet vol hoogbouw komen, maar in zo’n richting geplaatst, dat wandelroutes en zichtlijnen naar de rivier ontstaan. Anders dan eerder door Sjoerd Soeters werd voorgesteld, wordt de krulvormige toerit naar de Nelson Mandelabrug niet ‘afgeknipt’ om ruimte te winnen, maar worden er kantorenflats binnenin geplaatst.

Op basis van De Solà Morales’ schetsboek zal een masterplan voor het zuidelijk deel van de Arnhemse binnenstad worden gemaakt, maar bij bovengenoemde ingrepen – of juist niet-ingrepen – rijzen nog veel vragen.

Tegen het binnenbrengen van het verbindende water in de stad op zich lijkt weinig bezwaar te zijn, maar veel Arnhemmers vragen zich af of het haalbaar is het Rijnwater naar de veel hoger gelegen plek te krijgen, waar de Spanjaard de haven heeft ingetekend. “Nederlandse experts hebben echter al voorgerekend dat dat kan”, beloofde De Solà Morales. De nieuwe haven zou ongeveer 40 meter breed worden en haaks op de Rijn komen, op de plek waar nu een straat ligt. De complete bebouwing aan de oostzijde van die straat maakt dan plaats voor een nieuw havengebouw, waar een ‘infoboulevard’ inkomt met bibliotheek, gemeentearchief en een volksuniversiteit. De haven sluit aan de binnenstadzijde precies aan op het grote Kerkplein met de Eusebiuskerk. De haven maakt de wandeling naar de Rijn vanaf daar nog maar een klein aantrekkelijk stapje. Vanaf hetzelfde punt is een nieuw complex van bioscopen, horeca, theater- en concertzalen direct bereikbaar.

Op het punt waar de Nelson Mandelabrug de wal verlaat, heeft De Solà Morales een groot kunstcentrum deels onder en deels naast de brug in gedachten, waar bijvoorbeeld het dependance van het Kröller Möllermuseum in kan komen. Via het dak kunnen voetgangers op de brug komen, waar op de huidige busbaan een wandelpromenade wordt ingericht. In het woon- en kantorenpark onder het station is plaats voor een WTC, waarvoor Arnhem een licentie heeft.

De ingrijpende plannen van de Spaanse stedenbouwer gaan uit van 400.000 vierkante meter nieuw vloeroppervlak in het gebied, waaronder 1200 woningen. Ongeveer 125.000 vierkante meter moet daarvoor worden gesloopt.

Berekeningen tonen volgens de Spaanse stedenbouwer aan dat de eerste twee fasen (tot 2017) financieel haalbaar zijn. Die twee fasen omvatten alle grote ingrepen zoals bijvoorbeeld de haven. In totaal wordt twintig jaar voor het totale gebied uitgetrokken.

Brede gracht van Rijn naar binnenstad

Ten zuiden van het nieuwe station (linksboven) moeten kantoren- en appartementsgebouwen zo worden geplaatst dat zichtlijnen en wandelroutes uitnodigen om naar de rivier te lopen. De oprit naar de Nelson Mandelabrug wordt niet afgeknipt om ruimte te winnen, maar met torens opgevuld. Rechts van het midden de nieuwe havengracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels