nieuws

Provincie Limburg steekt van wal met lightrail

bouwbreed

maastricht – Het valt duurder uit dan verwacht, maar het is er: het eerste lightrailproject dat in Nederland concreet van de tekentafel rolt.

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben minister Netelenbos vrijdag in een brief hun voorkeurstraject aangegeven. Het gaat om een lightrailverbinding tussen het Maastrichtse station Randwyck, Heerlen en Kerkrade. De totale kosten bedragen 43,6 miljoen euro. En dat is fors meer dan de 27 miljoen euro, die Netelenbos eerder gereserveerd had voor het Zuid-Limburgse project. De provincie vindt dat het Rijk ook moet opdraaien voor die meerkosten. Want, is de redenering, het project werd duurder omdat Netelenbos allerlei aanvullende (veiligheids)eisen stelde. Eenderde van het totale bedrag van 43,6 miljoen gaat op aan de trein, tweederde aan de extra eisen die Netelenbos stelde. Het gaat daarbij om veiligheid en detectie. Een woordvoerder van de provincie Limburg is wat ongerust over de berichten dat het Rijk minder geld dan geraamd heeft voor grote infrastructurele projecten. ‘Maar Netelenbos zelf gaf opdracht tot de studie en reserveerde al 27 miljoen’, zegt hij. ‘Het is dus in haar eigen belang dat ze de meerkosten bijlapt, temeer omdat zij zelf verantwoordelijk is voor die meerkosten.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels