nieuws

De enige sleutel tot het nut van internet

bouwbreed

Ik ben een verwoed surfer op het het world wide web. Onderzoek heeft uitgewezen dat twintig procent van de informatie op het netwerk buiten ons beeld blijft. Soms omdat teveel providers onderweg weigeren u door te verbinden. Soms omdat de servers ‘down’ zijn of anderszins niet functioneren. En soms omdat u helemaal niet naar de ‘witte gaten’ kunt reizen, bijvoorbeeld omdat uw favoriete zoekmachine de adressen niet heeft of niet geeft.

Daarom heb ik een hele rij zoekmachines in mijn bookmarks opgenomen. En heb ik de voorkeur voor Nederlands in mijn browsers uitgeschakeld. Ik wil zoveel mogelijk worden verrast door informatie die ik voorheen nooit en te nimmer tot me had kunnen nemen.

www.bedrijfsnaam.nl

Soms kan ik de verleiding niet weerstaan om zomaar wat adressen op te vragen. Bijvoorbeeld van de deelnemers aan de bouwvakbeurs in Zuidlaren. Eerst even www.bedrijfsnaam.nl proberen. Verschijnt er niets op het scherm, dan zoek ik met www.google.com naar de bedrijfsnaam. Het is ongelofelijk, maar de meerderheid van de bedrijven is helemaal (nog) niet op internet te vinden. Het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan. Is het mogelijk, met succes een beroep of bedrijf uit te oefenen zonder aansluiting op internet? Ik kan me een leven zonder het world wide web bijna niet meer voorstellen. Toch doet de bouw het nog altijd voor een groot deel zonder.

Hoe komt dat? Het world wide web wordt nauwelijks begrepen. Ook niet door de bedrijven die wel hieraan deelnemen, zelfs niet door dagbladen en tijdschriften. De volle reikwijdte van het medium moet nog duidelijk worden en de sociale structuur, de omgangsvormen, ontbreken nog om het internet volwaardig te gebruiken. Een journalist omschreef het laatst als ‘massamedium zonder massa’. Achter zo’n uitspraak schuilt het vermoeden dat er minder, maar ook meer mogelijk is dan we denken. De websites van bedrijven zijn over het algemeen primitief en weinig verrassend. Dikwijls zijn ze alleen geschikt voor een bepaalde versie van een bepaalde browser, waarmee meteen een deel van de massa – die geen massa is – wordt uitgeschakeld. Vaak verschijnt de mededeling ‘werk in uitvoering’ of functioneren de ‘links’ niet. Zelden vind ik iets inspirerends op de website van een bedrijf.

Vreselijk lui

Onder de knop ‘nieuws’ vind ik mededelingen van zes maanden, een jaar of zelfs vijf jaar geleden. De agenda is meestal niet bijgewerkt en verwijst vooral naar wat in het recente of verre verleden heeft plaatsgevonden. Sommige websites suggereren actualiteit door je automatisch ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’ te wensen. Of door de actuele datum ergens tussen de vakken te printen. De overheersende indruk is dat deze bedrijven vreselijk lui moeten zijn. Ze proberen hun klanten extra werk in de schoenen te schuiven (printen, contact opnemen, lijsten invullen) en schijnen te denken dat de bezoekers alleen maar komen kijken hoe het bedrijf zich presenteert. Zonder pardon wordt de browser op ‘tilt’ gezet en vliegen de ongevraagde teksten en afbeeldingen over het scherm. Veel makers van websites verdiepen zich nauwelijks in hun relatie tot de bezoekers. Ik beweer niet dat ik het wel weet. Volgens mij moet er zeer grondig over internet nagedacht worden. Het is een compleet nieuw medium, met mogelijkheden die voorheen niet bestonden. En het bevindt zich overal waar een computer is aangesloten.

De handeling lijkt nog het meest op het opplakken van een mededeling (‘kat vermist’) voor het raam van een huis in een willekeurige straat. Het raam kan overal staan; de ‘plakker’ van het biljet kan overal zitten maar er komen geen voetgangers langs die even blijven staan om de boodschap tot zich te nemen. Sterker nog, er komt niemand voorbij. Uw pagina wordt in beginsel door niemand gezien. Heel het world wide web is een ‘wit gat’. Pas door sociale interactie kan het kleur krijgen.

Toeters en bellen

Tot nu toe wordt het internet gebruikt als een soort telefoon, fax en folder tegelijk. Veel bedrijven zien het als een mogelijkheid om van een deel van hun werk en hun kosten af te komen. Dat is een misvatting. Klanten raken alleen maar geïrriteerd van een website met toeters en bellen. Wie de bezoeker ook nog het hemd van het lijf vraagt of in een keurslijf duwt doet het echt verkeerd. De meest eenvoudige site biedt naw-gegevens, telefoon- en faxnummers, een routebeschrijving en een hartelijke en welgemeende uitnodiging om contact op te nemen. Zo’n homepage voldoet tenminste aan het karakter van het world wide web. De pagina moet wel bij alle zoekmachines opgegeven worden. Zorg dat u tenminste via zo’n eenvoudige homepage te vinden bent. Als u meer wilt, denk dan eerst goed na voordat u met de maker van uw website aan de slag gaat. Bedenk eerst wat u zonder het world wide web, niet allemaal zou kunnen doen. Dat is de enige sleutel tot het nut van internet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels