nieuws

Vinex-wijk Leidsche Rijn krijgt tweede aansluiting op A12

bouwbreed Premium

utrecht – Leidsche Rijn moet voor 2005 een tweede aansluiting op de A12 krijgen ter hoogte van de wijk Veldhuizen. Dan moet ook de aansluiting bij Woerden zijn verbeterd. De bestaande aansluiting op de A12 bij De Meern verdwijnt mogelijk na 2010, mocht uit studies van Rijkswaterstaat blijken dat ze niet langer noodzakelijk is.

Het college van Utrecht, Rijkswaterstaat, het bestuur Regio Utrecht, Railinfrabeheer en de provincie presenteerden gisteren een pakket maatregelen voor auto, openbaar vervoer en fiets die de slechte bereikbaarheid van Vinex-locatie Leidsche Rijn moeten verbeteren. Vrijwel alle aangekondigde maatregelen stonden al gepland, maar zijn nu door de betrokken partijen van een jaartal voorzien. Zo moet de reconstructie van de A2 ter hoogte van de aansluiting bij Maarssen tussen 2005 en 2009 plaatsvinden. De reconstructie van de aansluiting bij Lage Weide gebeurt tussen 2004 en 2008, terwijl het zogenaamde dodo-gedeelte, waar de verbrede A2 deels overkapt wordt, in 2005-2010 wordt aangepakt. De gemeente Utrecht studeert nog op de autoverbinding van Leidsche Rijn naar het centrum via de zogenaamde Cartesius-driehoek, een braakliggend terrein van NS waar mogelijk woningbouw komt. De spoorverdubbeling in Leidsche Rijn die noodzakelijk is voor de lightrailverbinding Randstadspoor, moet in 2010 gereed zijn, inclusief de twee geplande nieuwe stations in Leidsche Rijn. De verdubbeling, waarbij het spoor op een hoogte van 6 meter boven maaiveld komt, wordt in twee fasen uitgevoerd. Momenteel is Railinfrabeheer bezig met de aanleg van het tijdelijke station Leidsche Rijn-West, dat eind 2003 in gebruik moet worden genomen.

Reageer op dit artikel