nieuws

Jaren zeventig terug in Bologna

bouwbreed

bologna – De Italiaanse ontwerpers op tegel- en sanitairgebied wijzen unaniem terug naar de jaren zeventig. Dat heeft de 20ste editie van de Cersaie in Bologna onomstotelijk bewezen.

Op de grootste tegel- en sanitairbeurs, die jaarlijks 100.000 bezoekers trekt, wemelde het vorige week van de retrospectieven. Tegels geven het duidelijkst aan in welke richting de aankleding van de badkamer gaat. De befaamde vormgeving van cirkels in vierkanten keert hier op allerlei wijzen terug. Een van ís werelds grootste producenten, Marazzi, toonde oranje, rode en groene tegels met cirkels en bloemen, die direct aan de flower power refereren. Om aan te geven dat de tegel volop een modeartikel is zocht de fabrikant zelfs samenwerking met Benetton. Dit vermaarde modehuis stond voor het eerst op de beurs met een eigen stand. Ook in gematigder gedaante keren de jaren zeventig terug. Donkerbruin, zwart, beige en zandtinten gelden als het aanbod bij uitstek voor komend jaar. Ook voor projecten. De vloeren in het keiharde gres porcellanato lenen zich uitstekend voor garages, horecagelegenheden, pleinen en winkelcentra.

Sisalrage

Een sterke opgang, vooral voor de wand, maakt sisal. Het Spaanse bedrijf Diago, trendsetter bij uitstek, kwam hier vorig jaar als eerste mee. De navolging blijkt gigantisch. Allerlei soorten weefsels vinden een nabootsing in keramiek. Dit blijft beperkt tot de consumentenmarkt. Evenals de sierranden in art deco-stijl en de vele toepassingen van glas. MozaÔek krijgt een heroverweging. Acht jaar geleden werd de markt overspoeld met de kleine tegeltjes, nu geldt het als oplichting, door middel van glasstukjes, waar ook licht achter kan worden gezet. Nieuws in dit licht biedt de comeback van getrommeld marmer, in een imitatie die minder kwetsbaar schijnt te zijn dan het origineel.

Stagnatie

Ondanks alle technische perfectioneringen gaat het de Italiaanse tegelindustrie niet voor de wind. De voorzitter van Assopiastrelle, overkoepelende tegelorganisatie en tevens initiatiefnemer van de Cersaie, constateert een stagnatie in Europa. De hoop gaat uit naar Rusland, het Midden-Oosten en Noord-Amerika als nieuwe exportgebieden. In Europa moeten nieuwe wegen worden gezocht om de tegel te promoten. Teneinde dit grootscheeps aan te pakken, stond deze Cersaie geheel in het teken van architecten. Daarom nodigde de organisatie coryfeeÎn uit vooral het Midden-Oosten uit voor een seminar en een architectuurtentoonstelling. De belangstelling van het publiek, waaronder zeer veel Nederlanders, ging echter vooral uit naar nieuwe technieken, mogelijkheden in presentatie plus verwerking en de tegels zelf.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels